31/10/2020

نمیک

گروه پژوهشی توسعه فناوری نمیک

احرامی‌ بافی

احرام  از واژه "حرم" به معنی حرمت و منع برگرفته شده می باشد و در اصطلاح فقه  حرام کردن بعضی از کارهای حلال و مباح، است پس از پوشیدن لباس احرام می باشد و کسی را که ابتس احرام می پوشد  محرم می گویند و بیرون آمدن از حال احرام را احلال می نامند.

 

مقدمه

احرامی‌ بافی

احرام  از واژه “حرم” به معنی حرمت و منع برگرفته شده می باشد و در اصطلاح فقه  حرام کردن بعضی از کارهای حلال و مباح، است پس از پوشیدن لباس احرام می باشد و کسی را که ابتس احرام می پوشد  محرم می گویند و بیرون آمدن از حال احرام را احلال می نامند. احرام، جزء واجبات و ارکان حج و عمره به شمار می رود و کسی که آن را به جای نیاورد، عبادتش باطل است. این عمل، باید در یکی از میقات ها انجام گیرد

احرام

  محل پوشیدن احرام    در عمره مفرده، “ادنی الحل”، یعنی نزدیکترین مکان بیرون حرم می باشد که  البته کسی که از میقات می گذرد، باید در همان جا محرم شود؛ چون گذشتن از میقات، بدون احرام جایز نیست. واجبات احرام سه چیزند: نیت، تلبیه و لباس احرام و محرمات آن نزدیک به بیست و چهار چیز می باشد

طریقه پوشیدن احرام

احرام نخستین مرحله از عمره تمتع مربوط به اعمال حج است

باید آن دسته از زائرانی که پیش از اعمال حج برای زیارت مقبره پیامبر اسلام و امامان بقیع به مدینه می روند، آنگاه که روانه مکّه می شوند، در«مسجد شجره» که در چند کیلومتری مدینه و بر سر راه مکّه واقع شده است، مُحرم شده و برای انجام بقیّه اعمال به سوی مکّه حرکت کنند و آنان که از جدّه عازم مکّه می شوند باید به «جُحفه» بروند و در آنجا مُحرم شوند. 

احرام پوشیده

آشنایی با احرامی بافی  

لباس احرام پارچه ایست  به نام « احرامی » یا « حرمی » با تار و پودی از پنبه که معمولاً در اندازه های ۷۰×100 و ۹۰×120 سانتی متر تولید می شود . پارچه مذکور با عرض ۷۰ سانتیمتر دارای ۲۲ چله و با عرض ۹۰ سانتیمتردارای ۲۸ چله می باشد   

احرام بافی

پارچه احرامی دورنگ است که عموماً سیاه و سفید بوده ، اما به رنگهای سبز و سفید قرمز و سفید دیده شده است و یک صنعتگر بافنده می تواند روزانه ۴ عدد احرامی به اندازه های ۷۰×100 سانتیمتر را تولید نماید . این فرآورده ها در قدیم بیشتر مورد استفاده حجاج قرار می گرفته و در حال حاضر با تغییر کاربری به عنوان رومیزی ، سجاده ، جانماز و … مورد استفاده است . 

دستگاه احرام بافی

احرامی بافی هنری به قدمت نساجی سنتی در خوزستان  

احرامی‌بافی یا سجاده‌بافی یکی از رشته‌های بومی استان خوزستان است که قدمت آن به زمان پیدایش نساجی سنتی برمی‌گردد  

 احرامی نوعی زیر انداز شبیه گلیم است که از آن به عنوان سجاده نماز نیز استفاده می‌شود. 

مواد اولیه این رشته پشم و پنبه است که در حال حاضر در ابعاد مختلف و گاهی به طول ۳ متر برای کاربردهای متفاوت تولید می‌شود

پارچه احرام

احرامی‌بافی از گذشته تاکنون. 

احرامی‌بافی از گذشته تاکنون از یک شیوه بافت تبعیت کرده و تغییر چندانی در آن صورت نگرفته است. 

در بافت احرامی از نقشه استفاده نمی‌شود و طرح‌ها، نقشه‌ها و رنگ‌بندی زاییده‌ی ذهن خلاق بافنده است و اغلب از یک شکل کلی پیروی می‌کند و به صورت طرح لوزی و یا طرح گلیم انجام می‌شود. 

بر اساس این گزارش، امروزه در این بافت از رنگ‌های شفاف روشن و گاهی تند استفاده می‌شود. 

بافندگی احرام

 

بافندگی احرام

هنرمندان احرامی‌باف در این مسیر توانسته‌اند با دست توانا و ذهن خلاق خود این هنر را به سوی کاربردی شدن پیش ببرند و محصولاتی همچون زیر انداز، سجاده، کناره، رو پله‌ای، رو مبلی، رو میزی، کیف، پشتی و رو تختی را به بازار عرضه کنند. 

از مهم‌ترین مراکز بافت احرامی شوشتر، دزفول، بهبهان، سوسنگرد و مسجد سلیمان را می‌توان نام برد. سالانه حدود ۱۰۰ نفر در مراکز آموزشی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای گسترش و بقای این رشته آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند. 

 

احرامی بافی هنر مردم یزد

احرامی بافی یا یزدی بافی یکی از صنایع دستی کاربردی ایران است . این دست بافته ی سنتی که منحصرا در استان یزد و با نخ پنبه ای بافته می شود ، به ابعاد ۹۰ * ۱۲۰ سانتی متر و گاه ۷۰ *۱۰۰ سانتی متر بافته می شود .

الیاف مورد مصرف احرامی بافی

الیاف مورد مصرف برای یزدی بافی جهت تار و پود ، نخ پنبه ای سیاه و سفید و گاهی الوان بوده و با دستگاه نساجی سنتی بافته می شود . برای عرض ۷۰ سانتی متر از ۲۲ تار چله و برای عرض ۹۰ سانتی متراز ۲۸ تار چله استفاده می کنند . یک نفر بافنده در طول روز می تواند ۴ تخته احرامی ۷۰ * ۱۰۰ سانتی متری را ببافد.

طرح و نقش احرامی بافی

نقوش بافت یزدی اصولا هندسی و بیشتر لوزی می باشد  . طرح ، نقشه و شیوه ی بافت در این صنعت بومی سال های سال است که دست نخورده و بدون تغییر مانده است . وسط آن را لوزی های تیره و روشن ، حاشیه های اطراف آن را لوزی های کشیده ، باریک و نیم لوزی های متعددی تشکیل می دهد . طرح و نقشه ی احرامی بافی از طریق طراحی پیچیده و مهارت اجرایی بافنده آن به وجود می آید . بافت احرامی را << بافت دولا >> یا << بافت کیسه ای >> و به عبارت دیگر << دو سیستم تاری و دو سیستم پودی >> می نامند ، به این معنی که بافت هر لایه آن تافته است .

یزدی بافی از گذشته تا کنون

در گذشته ، گاه بافندگان احرامی از وضعیت دولا ( بافت کیسه ای ) بودن این پارچه استفاده کرده ، در موقع بافت سکه ای را بین دو لایه قرار می دادند که باعث تعجب و شگفتی خریداران می شد . از آن جا که یزدی بافی از دو لایه پارچه به وجود می آید ، منسوجی حجیم و با ضخامت است ، لذا افزون بر سجاده می توان از آن  به عنوان پادری ، رومیزی ، و یا روکش مبل و نیز صندلی استفاده کرد . البته گاه به عنوان کالای تکمیلی نیز از آن استفاده می کنند .

روش نگهداری یزدی بافی حفاظت و نگه داری آن در برابر رطوبت مداوم ، آتش ، خورشید و سفید کننده ها است .

احرامی

محصولی تهیه شده از الیا پشم و پنبه و با طر اا ساده اندسی است که به وسیله دستگاه پارچه بافی دستی بافته می شود. احرامی در اندازه گوناگون در قالب سجاده، پادر ، روفرشی و غیره تولید می شود

پارچه احرام

احرامی باف

فرد که با محصوتت احرامی، مواد اولیه مصرفی و اب اراا تولید آشنا بوده و توانایی بافت منسوج احرامی را دارد

نخ تار

نخ چله

نخ هایی که در طول احرامی قرار می گیرند نخ پود

نخ هایی که در عرض احرامی و عمود بر نخ اا تار قرار می گیرند

نخ پشمی

نخ تهیه شده از الیا پشم گوسفند که به صورت دستی یا ماشینی، به شک دوت یا چهارت تابیده شده و مورد

مصر قرار می گیرد و ویژگی اا آن باید مطاب استاندارد ملی ایران شماره 13139 باشد.

نخ پنبه ای

نخ تهیه شده از الیا پنبه که به صورت دستی یا ماشینی، به شک 13 رشته تا 93 رشته شده و مورد مصرف قرارمی گیرد

بافت
نخ ها تار (چله) و نخ ها پود (با توجه به نوع منسوجات) درگیرشده با حالت ها و طر حای مختلف


بافت ساده و شیوه استقرار نخ هاي تار و پود در کنار يکديگر

چله دوان

فردی که توانایی چیدمان نخ ها تار در کنار یکدیگر براساس پهنا منسوج، تعداد تارها مورد نیاز برا بافت منسوج، رنگ تاراا و شیوه بافت منسوج را با استفاده از ابزارهای مخصوص دارد.

چله کش

فرد که توانایی استقرار نخ ها تار بر رو دستگاه احرامی بافی را بر اساس عملکرد دستگاه دارد.

ابزارهاي تولید

ابزارهاي آماده سازي نخ پود  

   دول او   ( گردونه  ) 

دستگاهای چوبی که از ی پایه و محور فل ثابت و اسکلت چوبی گردان تشکی شده است. از ای دستگاه برا تولید کح   نخی و امچنی در مرحله پرکردن بلول 3  ماسوره 2استفاده می شود


چند نما از دول او

بلول  (ماسوره )

میله ای توخالی از جن چوب که نخ اا پود بر رو آن پیچیده می شود تا بافنده در انگام بافت منسوج، آن را درون مکو قرار داد و عمل پودگذاری را اجرا کند . قطر بلول، cm 1/5 و درازا آن، cm 8 است  


بلول

 دک بلول گرنی    (دوک ماسوره پیچ )

دستگاهای که نخ پود را از رو دول او باز کرده و به دور بلول می پیچد تا در مرحله پود گذااری مورد استفاده قرار گیرد.

دک بلول گرنی از اج ا زیر تشکی تشکی شده است:

  پره دک    (چرخ دوک)

چرخ  بزرگ دک بلول گرنی که به وسیله ی دسته به گردش درمی آید   .

دک بلول گرنی و اجزاي آن

جیرجیرک (قرقره )

چرخ کوچ دک بلول گرنی که به وسیله طناب به چرخ بزرگ وصل شده )مشابه تسمه در موتورهای
الکتریکی( و با چرخ آن، به گردش درمی آید )(. بر رو جیرجیرک، جایگاهای برای استقرار بلول وجود دارد.

میل دک ها( میل دوک)

میله ها از جنس چوب که به جیرجیرک (چرخ کوچک ) متصل شده و به وسیله چرخ جیرجیرک، به گردش درمی آید . بلول بر روی این میله مستقر شده تا نخ پود به دور آن پیچیده شود

در سال   اخیر، برخی از صنعت گران از دک بلول گرنی فل استفاده می کنند. ای دستگاه جدید، وزن و -حجم کمتر دارد و کار کردن با آن به نیرو کمتر نیاز دارد


دک بلول گرنی فلزي

    مکو  (ماکو)

ابز ار برای  عبور نخ پود از میان نخ های   تار  (چله ها)   درازا مکو، cm 15 ، پهنای آن، cm 5 و ضخامت آن، cm2  است  

مکو، از جنس چوب بوده و دارای قسمت   زیر است:

    سر مکو  

دو انتها مکو که تیز تر از میانه آن بوده و باعث کم شدن اصطکاک بدنه مکو با هوای مقابلش در هنگام  حرکت می شود و حرکت مکو را روان تر می سازد.

حفره مکو

بخش میانی توخالی که محل قرارگیر بلول به کمک می مکو است  

سوراخ مکو

روزنه در یکی از دیوارهای حفره مکو که نخ پود از آن خارج می شود


مکوي احرامی بافی و اجزاي آن

میل مکو

میله فل باریکی به درازا حفره مکو است

برا جاگذاری بلول درون مکو، به این روش اقدام می شود: نخست می مکو را از میانه بلول رد می کنند . سر نخ –

را از سمت دیوار داخلی حفره مکو وارد سوراخ کرده و از مکو خارج می کنند . سپس ، میل مکو به همراه بلول پرشده در جای خود درون حفره مکو قرار می گیرد. در پایان، با فروبردن پر مرغ در سوراخ مکو، از خارج شدن می مکو جلوگیر می شود .

پر مرغ با داشت خاصیت کش پایر مانند چوب پنبه به خوبی در سوراخ ثابت شده و خودبه خود خارج نمی شود و احتمال شکنندگی آن نیز کم است

ابزارهاي چله دوانی

میله نگه دارنده نخ هاي تار

میله ای که به حالت افقی و در ارتفاع   1/5 متر از کف کارگاه، نخ های تار را نگه می دارد. بر رو ای میله افقی 10 عدد حلقه کوچ وجود دارد . ای حلقه ها، با فواص یکنواخت در امتداد هم قرار می گیرند. از هر حلقه ی رشته نخ تار عبور می کند


میله نگه دارنده نخ هاي پود

نگه دارنده هاي گلوله هاي نخ تار

ده جعبه یا محفظه که به موازات یکدیگر قرار گرفته و گلوله های نخ تار در آنها گذاشته می شود تا سهولت و سرعت بازشدن نخ از رو آنها بیشتر شود

جعبه هاي نگه دارنده گلوله هاي نخ تار

جعبه هاي نگه دارنده گلوله هاي نخ تار

ريل خط (دستگاه چله دوانی )

دو ستون باری عمود فل که به وسیله دیرکی افقی با فاصله تقریبی m 2 تا m 3 نسبت به ام مستقر شده اند. ار ستون حدود m 3 ارتفاع دارد و دربرگیرنده تعداد میله کوتاه افقی است که از بات تا پایی )به موازات یکدیگر( با فاصله های تقریبی 15 سانتیمتر از قرارگرفته اند . به طور معمول رو ار ستون، 10 عدد میله وجود دارد


ريل خط ها

 

میله هاي چر کار  

سه عدد میله فل که در فاصله میانی ری خط اا، بر رو دیرک افقی وجود دارند. قطر ارکدام از میله cm 1، درازا آنها، cm 20و فاصله بی آنها، cm 15 است

میله هاي چر کار

دستگاه احرامی بافی  

دستگاهای که درام تنیدن تار و پود را انجام می داد. ای دستگاه، تارها را به حالت کشیده نگاه می دارد تا پودها را به آن ببافند. دستگاه احرامی بافی ازدو نوع ساده و دواوزار دوورد   است که اوزارها توسط پاخوهای زیر پا بافنده جابه جا می شوند.

دستگاه احرامی بافی در دو نوع ثابت یا متحرک در کارگاه بافندگی مستقر می شود و نخ های تار به شکل افقی بر رو آن واقع می شوند. این دستگاه از جنس چوب یا آهن است و به وسیله صنعت گران محلی یا فرد بافنده ساخته و راه انداز می شود.

ابعاد دستگاه احرامی بافی به شر زیر است:

پهنا : cm 130تا 180 cm

درازا : 250 تا cm 400

بلندا :150 cm  تا cm200


دستگاه احرامی بافی

 

اجز ای  تشکیل دهنده دستگاه احرام به شرزیر است:

گودکار (گودال)

در دستگاه های قدیمی احرامی بافی، به چاله موجود در کف کارگاه، گودکار گفته می شود. ای چاله برا اجرا عمل بافندگی، به منظور استقرار پایین تنه احرامی باف ضروری است . دستگاه بر رو گودکار مستقر شده و پاهای احرامی با برا اعمال فشار بر پاخو و بازکردن دهنه کار، در گودکار جای می گیرد

گودگار و موقعیت آن نسبت به دستگاه (نما از بالا)

 

گودگار و موقعیت آن نسبت به دستگاه (نما از کنار)

 

نیمکت

محل نشستن احرامی باف در دستگاه های جدید احرامی بافی. در ای نوع، دستگاه از سطح زمین فاصله گرفته و بر رو پایه ها قرار می گیرد و گودکار حذف می شود

نیمکت دستگاه جديد احرامی بافی

 

پايه خرک

دیرک های  عمود دو طرف دستگاه که وظیفه اصلی شان نگه دار خرک ها  بر رو خود است. چهار عدد پایه خرک با سطح مقطع مربع یا مستطی وجود دارد

پايه خرک ها

 

خرک

دو عدد دیرک افقی که ارکدام در یک سمت دستگاه و بر روی دو پایه خرک قرار می گیرند. سطح مقطع خرک به شکل مربع یا مستطیل است ) در قسمت میانه(دارا ی چند شیار پی در پی و با فاصله های یکسان است . وظیفه شیارها، دور یا نز دیک  ساخت موقعیت استقرار دفه نسبت به بافنده و لبه منسوج می باشد

خرک ها
شیارهاي سطح بالايی خرک براي تنظیم فاصله دفه

میل دفه

میله ا دراز با مقطع دایره که در عرض دستگاه و رو خرک ها واقع می شود . وظیفه آن، معل نگه داشت دفه است

موقعیت استقرار میل دفه در دستگاه احرامی بافی

 

میل اوزار  (میله ورد)

میله ای دراز با مقطع دایره که در عرض دستگاه و بعد از میله نگه دارنده دفه قرار می گیرد. وظیفه آن، معلق نگه داشت اوزارها است

موقعیت استقرار میل اوزار در دستگاه احرامی بافی

 

زيردار

میله ای دراز با مقطع دایره که در انتها دستگاه، با فاصله کمی از سطح زمی و به حالت افقی مستقر می شود . وظیفه آن، مرتب نگه داشت تارهای واردشده به دستگاه است

موقعیت استقرار زيردار در دستگاه احرامی بافی

 

سردار

میله ای دراز که در انتها دستگاه با فاصله کمی نسبت به سقف کارگاه قرار می گیرد . سردار به موازات زیردار واقع می شود . وظیفه آن، مرتب نگهداشت تارها است

موقعیت استقرار سردار در دستگاه احرامی بافی

 

دار پشت سر

میله ای دراز که بالای سر بافنده و با فاصله کمی نسبت به سقف کارگاه مستقر می شود . ای میله نیز به موازات سردار و زیردار قرار می گیرد . وظیفه آن، نگه دار تارها دسته شده و گندل است .

نورد

میله ای با ساختار ویژه که در ابتدا تار ها  (قسمت جلو دستگاه) قرارگرفته و در هنگام بافندگی، احرامی بافته شده به دور آن پیچیده می شود سطح مقطع نورد مربعی شکل بوده و در دو طرف آن، دو محور با مقطع دایره وجود دارد که نورد به دور آن می چرخد .

به طور معمول ابعاد نورد به شر زیر است:

درازا بدنه اصلی  cm 150

پهنا بدنه اصلی  cm 10

پهنا بدنه اصلی  cm 10

قطر ار محور 4  cm

درازا ار محور  cm 20

در دو انتها نورد، در ار وجه، دو سورا به قطر cm 4 وجود دارد. میله کوچکی درون ای سوراخ ها گذاشته شده و نورد را در جا خود ثابت می کند . بافنده، فقط از سوراخ ها ی سمت نورد استفاده می کند .

در میانه یکی از چهار وجه نورد، شیار به درازا نورد، با پهنا cm 2 و با عم cm 4 وجود دارد. میله نگه دارنده تارها ، درون ای شیار گذاشته می شود. برا آن که ای میله از جا خود خارج نشود، در دو وجه دیگر نورد که ام جوار با وجه شیاردار است، چند سورا در لبه های ایجاد شده که میخ های  کوچ فلزی در آنها فرو رفته و از خارج شدن میله جلوگیر می کنند

در هنگام ازدیاد طول منسوج بافته شده، به دور نورد پیچیده می شود. به ای ترتیب، نخ های چله آماده بافت، در طول دستگاه جا گ ی منسوج بافته شده می شود.

نماهاي گوناگون از نورد
اجزاي مختلف نورد

 

میله نگه دارنده تار ها

میله ای آهنی با سطح مقطع دایره که درون شیار نورد گذاشته می شود تا در انگام استقرار تار ها بر روی دستگاه، سر تار ها به آن بسته شود

گوزالی  (پايه نورد)

دو پایه کوتاه عمود در دو طر گودکار، که نورد رو آن گذاشته می شود. بر رو گوزالی دو شیار مخصوص وجود دارد که محور استوانه ها نورد، درون آن قرار می گیرد و به نورد امکان چرخ به دور محور خود را می دهد

نماهاي روبه رو، جانبی و بالا از گوزالی

 

مل پیچ  (دسته نورد)

میله ای کوتاه از جن چوب یا فل که وظیفه آن، جلوگیر از چرخ ناخواسته نورد در اثر کش تارها است

نماي روبه رو و نماي جانبی از مل پیچ

 

دفه (دفتین)

سازه ای از جنس چوب که لیت را در میان می گیرد . پ از ار مرحله پودگذاار ی بار با دفه به پود ضربه زده می شود تا ارتباط پود و تارها منسجم شود

 دفه به شک چهارچوب و شامل اجزای  زیر است:

بازوهاي دفه

میله های  کناری (عمود ) دفه که از دو قطعه چوب با مقطع مستطی تشکی شده است

میل دسه دفه

قطعه ای افقی که دو بازو دفه را به هم وصل می کند و دسه دفه بر رو آن واقع می شود . به انگام دفه زدن ای قطعه در دست بافنده قرار می گیرد . هم چنین به ایجاد استحکام بیشتر در ساختمان دفه کم می کند

دسه دفه  (دسته دفه)

دسته ها که به انگام دفه زدن، در دست بافنده قرار می گیرد . دسه دفه دارا مقطع دایره است ممکن است دسه دفه در ساختار دفه وجود نداشته باشد و بافنده با گرفت می دسه دفه، دفه را به سمت لبه منسوج بکشد.

دفه و اجزاي آن

 

زيردفه   و رودفه

دو قطعه افقی در بخش پایی دفه که به موازات ام و با فاصله cm 12 نسبت به هم قرار می گیرند

کشابی دفه   (شیار دفه)

شیار با پهنای cm 2 بر رو وجوه مقاب زیردفه و رودفه که لیت را در خود جای می داد

اجزاي دفه

 

لیت (شانه)

شانه ای که در انگام بافندگی، در کشابی دفه جا گذااری می شود . لیت از تیغه ها باریکی از جنس نی مردابی یا فولاد تشکیل شده است که با فاصله مساوی و به موازت یکدیگر، از دو انتها بر رو دو قطعه کلاف چوبی قرار گرفته است.

نخ ها تار از میان ای تیغه ها عبور می کنند . لیت، پود قرارداده شده در دانه کار را، به پودها قبلی می کوبد تا تارها بر رو ام محکم شوند. همچنین ، پهنای منسوج را کنترل کرده و تارها را به طور یکنواخت نز دیک هم نگه می دارد . درازی لیت به اندازه پهنا منسوج، ضخامت آن، cm 2 و پهنای آن، cm 12 است

لیت و اجزاي آن

 

اوزار  (ورد)

دو عدد نی بلند مردابی به امرابی به  تعداد نخل که مح عبور چله ها است. اوزار، بالابردن و پایین آوردن چله ها را در زمان ها متناوب و براساس روش بافت کنترل می کند . وظیفه اصلی اوزار، ایجاد دانه کار با کمک پاخو است درازای اوزار نسبت به پهنای منسوج متغیر است. پهنای آن در حالت کامک بازشکده، cm 20 است .

ضخامت میله ها اوزار نیز  2/5 cm می باشد

در دستگاه احرامی بافی، دو عدد اوزار وجود دارد که با فاصله تقریبی cm 5 تا cm 10 نسبت به هم قرار می گیرند  . در هنگام چله کشی، تارها پس از عبور از اوزارها، از میان لیت رد می شوند تا به نورد برسند .

اوزار

 

اجزاي اوزار

 

بنگشتک   (گُنجشکک)

میله کوتاه چوبی با مقطع دایره که دو سر آن توسط دو تکه طناب  مجزا ، اوزارها را به بات دستگاه متصل می کند و باعث حرکت اوزارها به سمت بالا و پایین می شود

بند اوزار  (طناب ورد)

طناب کوتاهی که بنگشت را به اوزار متصل می کند.

بونک   (بندک)

طناب کوتاهی که بنگشت را از وسط به میله نگه دارنده اوزار آویزان می کند

بنگشتک و بونک

 

موقعیت بنگشتک، بونک و بند اوزار در دستگاه احرامی بافی

 

مل وزين (میله واسطه ورد و پدال)

میله ها چوبی که گاهی دارا خمیدگی ملایم است. سطح مقطع آن دایره ای بوده و دارا چند فرورفتگی است

در دستگاه احرامی بافی دو عدد م وزی وجود دارد . مل وزین ها در گودکار و در زیر چله ها قرار می گیرند . آنها از سمت بالا و در محل شیار ها خود، با کمک دو تکه طناب به قسمت پایی اوزارها متصل می شوند از سمت پایی نیز با قلاب فلزی خود و به واسطه زنجیر آهنی، یک به یک به پاخوها وصل می شوند مل وزین ها به گونه ای متوازن در فضا معلق اند و با پایی رفت پاخوها، اوزارها را به طور مستقیم به سمت پایی جابه جا می کنند .

مل وزين و اجزاي آن
موقعیت استقرار مل وزين در زير اوزارها

پاخو (پدال)

قطعه ای چوبی که در بخ پایی دستگاه، زیر پا بافنده قرار دارد و وظیفه آن ایجاد دانه کار است. یک سر پاخو به زمی متصل است و سر دیگر آن توسط طناب به اوزار وصل می شود . با پایی بردن ارکدام از پاخوها به وسیله فشار پا، اوزار به سمت پایی جابه جا شده و گروه معینی از تارها پایین کشیده می شوند و دانه ایجاد می شود . سپ ، نخ پود از میان دهانه بازشده عبور می کند . در دستگاه احرامی بافی، دو عدد پاخو وجود دارد

ساز و کار پاخوها
موقعیت پاخوها و مل وزين ها در دستگاه احرامی بافی

نی چر کار  (میله بالا و پايین چله ها)

سه عدد میله مدور از جن نی که به موازات اوزارها، تبه ت تارها گذاشته می شوند و وظیفه آنها مرتب نگه داشت چله ها و بهترکردن چر کار است

نماي بالا و روبه رو از موقعیت نی هاي چر کار در دستگاه احرامی بافی

گل کار

نوار پارچه ا کوچکی است که در قسمت میانه میله بالای اوزار بسته می شود . گل کار عاوه بر این که مرز میانی چله ها را مشخص می کند، باعث زیبایی دستگاه احرامی بافی نیز می شود

موقعیت گل کار بر روي اوزار

 

دوفاق

قطعه چوبی با مقطع مستطیل ، که دو سر آن سورا شده است . درازا ای قطعه، cm 20 ، ضخامت آن، cm 2 و پهنا آن، cm 4 است. دسته تار ها مستقر بی سردار و زیردار، به دو قسمت مساوی  تقسیم می شود (گاهی دوفاق در پشت سر بافنده بسته شده و چله ها را به دو دسته تقسیم می کند) . سپس دو سر دوفاق به وسیله تکه ای نخ به آنها بسته می شود . وظیفه دوفاق، جدا نگه داشتن دو دسته نخ ها تار از یکدیگر می باشد

استقرار دوفاق بر روي دستگاه

متید

قطعه ا چوبی شبیه خط ک (بدون درجه بند ) که از دو قسمت تشکی می شود . پهنا آن، cm ،4 ضخامت آن، cm 2 و درازا آن متناسب با پهنا احرامی تنظیم می شود . در دو سر آن چند سوزن تعبیه شده که به دو لبه منسوج فرومی روند . وظیفه متید، هشدار به بافنده به منظور جلوگیر از کم شدن یا زیادشدن پهنای منسوج می باشد

نماي روبه رو و بالا از متید
موقعیت متید در دستگاه احرامی بافی

مشتی

تارهایی که در کنار ام تشکیل یک دسته را می داند.

گندل (گنداله)

دسته تارها که به حالت گلوله شده بر فراز سر بافنده آویزان می شود  . بافنده در زمان های مناسب، گندل را به اندازه درازا دو یا سه قطعه احرامی باز کرده، مشتی را به سمت جلو می کشد . سپ گندل را در جا خود محکم کرده و در قسمت سردار و زیردار، دوفاق را محکم به مشتی ها وصل می کند.

موقعیت گندل در دستگاه احرامی بافی

رسمون(ريسمان)

طناب پنبه ای کلفت و محکمی بر فراز سر بافنده که مشتی ها به دور آن می پیچند و گندل را تشکیلمی داند . برا جلوبردن مشتی در طول دستگاه، باید ایی طناب شل شده و پس از بازکردن چند دور از گندل و حرکت روبه جلو چله ها، دوباره محکم شود . سر دیگر رسمون، در کنار یا پشت سر بافنده به میله بسته می شود .

میخ

میله تراش خورده چوبی مدور و نوک تی ، با قطر cm 5 و درازا cm 30 است. میخ بر رو دیوار پشت سربافنده، به موازات شانه ها بافنده در دیوار فرو می رود . سر دیگر رسمون، به دور میخ پیچانده می شود و با گرای به نام گاپیت (گاوپیچ)محکم می شود  . با شل کردن گره در سمت بافنده،چله ها شل شده و بافنده می تواند آنها را به سمت جلو بکشد . ای کار به انگام پیچیده شدن منسوج به دور نورد انجام می شود.

دسه میخ   (دسته میخ)

میله آهنی مدوری با قطر cm 3 و درازا cm 30 که کنار دست چپ بافنده و در نز دیکی میخ در دیوارفرومی رود . رسمون پی از گره خوردن به دور میخ، برا بهتر نگه داشت مشتی، از رو این میله فلزی گذاشته و نیم دور به دور آن می چرخد . گاهی به جا ی میله فلزی ، از هلال  فلزی  فرورفته در زمین استفاده می شود .

موقعیت میخ، رسمون و دسه میخ

فرآيند تولید

آماده کردن نخ هاي تار (چله ها) براي بافندگی

عملیات انجام شده رو نخ ها تار (چله ها)به منظور آمادگی برا بافندگی به شر زیر است:

چله دوانی 
چله دوانی شام چیدمان دسته نخ ها تار در کنار یکدیگر می باشد. ای عمل براساس پهنای احرامی، تعداد تارها مورد نیاز برا بافت، رنگ تارها و شیوه بافت منسوج انجام می شود.
مراح چله دوانی به شر زیر است:
 نخ ها به حالت جداگانه از حلقه ها میله نگه دارنده نخ ها تار عبور می کنند

استقرار نخ ها بر روي میله نگه دارنده دوک جهت چله دوانی

چله دوان، قسمت ابتدایی امه نخ ها را در دست می گیرد (سر نخ ها به سمت بدن واقع می شود)

قراردادن قسمت ابتدايی نخ ها در دست به منظور تعیین زير و روي آنها به کمک انگشتان دست

چله دوان، با انگشتان دست دیگر اقدام به زیر و رو کردن نخ ها می کند. به ای ترتیب که نخ اول  را با انگشت شست خود عبور داده و نخ بعد را با انگشت اشاره به موازات نخ اول به سمت پایی می آورد.

سپ نخ سوم را با انگشت شست و با حرکتی چرخشی، به موازات نخ اول و دوم پایی می آورد. ای عم تا انتخاب آخری نخ انجام می شود  .
 نخ اول، زیر انگشت شست و رو انگشت اشاره واقع شده و نخ دوم، رو انگشت شست و زیر انگشت اشاره قرارگرفته و نخ سوم نی مشابه نخ اول، زیر انگشت شست و رو انگشت اشاره واقع می شود .

زير و رو نمودن نخ ها به کمک انگشتان دست

پس از مشخص شدن نخ ها زیر و رو به واسطه قرارگیر انگشتان شست و اشاره در میان آنها، گرای در سر دسته نخ ها ایجاد می شود .
چله دوان، نخ ها مرتب شده را به سمت میله های چر کار می برد . میله وسط، جا گزین انگشت شست و یکی از میله ها جانبی، جا ی گز ین  انگشت اشاره می شود . این میله ها، زیر و رو مشخص شده تارها را حفظ می کنند؛ به بیان دیگر، دسته تارها باتیی و پایینی را از هم تفکیک می کند تا در هنگام چله کشی به سادگی و به درستی بر رو دستگاه احرامی بافی مستقر شوند 

جاي گزينی میله هاي چر کار به جاي انگشتان قرار گرفته در بین نخ هاي زير و رو

چله دوان، گروه نخ ها را در دست گرفته و به حالت مداوم بی دو ستون عمود رفت وآمد می کند .  برا آغاز این مرحله، او دسته نخ را بر رو بالاترین میله ریل خط سمت چپ انداخته و از زیر آن به سمت اولین میله ری خط سمت راست عبور می داد . با رسیدن به اولین میله، نخ از قسمت رو، آن را دور زده و دوباره به سمت ریل خط سمت چپ حرکت می کند. این عمل همچنان ادامه پیدا می کند تا به میله ها پایینی ریل خط ها برسد

رفت و آمد مداوم چله دوان از بالا به پايین، در بین دو میله ريل خط مستقر در سمت چپ و راست

سه عدد از پایین ترین میله ها ریل خط سمت راست، نقشی مشابه میله چر کار ایفا می کنند؛  پس از رسیدن گروه نخ ها به ای میله ها سه گانه، چله دوان، نخ ها را از رو باتتری میله قلب به سمت پایی برده، از زیر میله دوم و از رو میله سوم (پایی تری میله) آن را عبور داده و به سمت ری خط مقابل (سمت چپ) می برد تا بازگشت آنها را به سمت میله ها بالای انجام داد

موقعیت میله هاي سه گانه بخش قلب بر روي ريل خط و شیوه استقرار چله ها بر روي آنها

به این بخ از ریل خط، قلب گویند. درای بخ ، دگرگونی (برعکس شدن) مسیر حرکت نخ هابه کم آن انجام می شود

شیوه استقرار چله ها بر روي میله هاي قلب

 در پایان چله دوانی، تعداد نخ ها چله را از رو همین بخش تشخیص می داند و نیاز به شمردن ت ت نخ ها – نیست . عم شمارش، برمبنا تعداد گروه ها نخش مشخص شده بر رو میله ها قلب، انجام می شود . تعداد نخ ها ار گروه نیز از همان نخست مشخص و برابر با تعداد گلوله ها نخ به کاررفته در چله دوانی است .
چله دوان، حرکت گروه نخ ها از بخ قلب به سوی میله ها بالایی ریل خط ها را انجام می داد.  انجام ای مرحله، مشابه حرکت رو به پایی گروه نخ ها است

حرکت چله ها از میله هاي بخش قلب در پايین به سمت بالا

 پس از رسیدن به نخستین(باتتری ) میله ریل خط سمت چپ و عبور از آن، چله دوان دوباره با انگشتان دست، تارها را به دو دسته زیر و رو تفکیک می کند

زير و رو کردن مجدد نخ ها به کمک انگشت پس از پايان هر دور و در هنگام رسیدن به میله هاي چر کار

 

چله دوان، نخ ها تفکی شده را بر رو میلهها چر کار قرار می داد

جاي گزينی مجدد میله هاي چر کار به جاي انگشتان قرار گرفته در بین نخ هاي زير و رو در پايان هر دور

 

چله دوان، گروه نخ ها را از رو میله سمت راست چر کار عبور داده و دوباره به سمت اولی میله  ریل خط سمت چپ می برد

حرکت مجدد دسته نخ ها از بالا به پايین، در بین دو میله ريل خط مستقر در سمت چپ و راست

در ادامه، چله دوان، امه مراحل پیشین را به طور کامل تکرار می کند

 

حرکت مجدد گروه نخ ها به سمت میله هاي بالايی ريل خط ها

تعداد حرکات رفت و برگشت گروه نخ ها به دور میله ها ریل خط ها، به تعداد نخ ها گروه و به تعداد نخ ها مورد -نیاز برا بافت منسوج بستگی دارد . برای نمونه؛ اگر گروه نخ ها شام 10 رشته و تعداد تارها مورد نیاز برابر با 700 رشته باشد، گروه نخ ها باید 70 بار حرکت رفت و برگشت از بالاتری میله ها به سو پایین تریین میله ها ریل خط ها را انجام دهند .
هر حرکت رفت وبرگشت، یک » دور « محسوب می شود. اگر فاصله بی ریل خط ها 2m و تعداد میله iا ار ریg خط 2 عدد باشد، با چله کشی حاصل شده تقریباً 35 قطعه احرامی در قالب سجاده تولید می شود .

در آخری مرحله، چله دوان، باید گروه ها نخ را به شکل مشتی درآورد . به ای منظور، مرز  میان تارها بالای و تارها پایینی را در بخش میله ها چر کار، با تکه ها نخ می بندد . در بخ میله ها قلب نیز امی عم را انجام می داد. سپس مشتی را از ریل خط ها جدا می کند

گره زدن دسته نخ هاي زير و رو در محل میله هاي چر کار به منظور ايجاد مشتی

چله ها آماده شده رو میله ها ریل خط، در مرحله بعد باید بر رو دستگاه احرامی بافی منتقل شود و امکان – به امکان خوردگی و بی نظمی در آنها زیاد است. برا جلوگیر از این بی نظمی، چله دوان، نخ ها دوانده شده را به شک دسته ها 700 رشته ا به دور محور چوبی پیچیده، تا تبدیل به گندل شود.

 

بهتر است، به علت تفاوت نیرو جسمانی افراد، چله دوانی توسط یک نفر انجام شود. استفاده از دو یا چند نفر در   اجرا چله دوانی، ممک است باعث اختلاف در شل شدن یا سفت شدن قسمت های مختلف چله ها شود .

به هنگام تفکیک نخ ها زیر و رو به کم انگشتان، عم شمارش نخ ها باعث حصول اطمینان از عدم پاره گی – احتمالی یا به پایان رسیدن برخی از نخ ها می شود .

همراهی دست به منظور عدم گم نمودن مسیر چله دوانی

در صورت به کارگیر گروه نخ ها با رنگ ها دیگر، چله دوان حرکت نخ های جاری را بر رو میله های چر کار – متوقف می کند. سپس بر رو گروه نخ های جدید، همه مراحل پیشین را مشابه نخ ها سفید اجرا می کند

استقرار دسته نخ با رنگ متفاوت در کنار دسته نخ قبلی

در صورت پاره شدن یکی از نخ ها، باید حرکت را متوقف کرد و گروه نخ ها را به ار میله ا که رسید، به طور موقت – گره زد . سپس نخ دوک را به نخ پاره شده گره زد و نخ را به تنهایی در مسیر که از آن بازمانده، حرکت داد تا به سایر نخ ها گروه برسد .

چله کشی

چله کشی عبارت از استقرار نخ ها تار بر رو دستگاه بافندگی می باشد.

مهم تری مراحل اجرا چله کشی به شر زیر است:

چله کش ، گندل را با کم طناب به میله ها در بالای سر بافنده (یا به دار پشت سر بافنده)آویز ان می کند

چله کش ، سر مشتی را از گندل جدا کرده و با بازکردن گندل، با احتیاط آن را بر رو دار پشت سر بافنده می اندازد

چله کش ، مشتی را در انگام عبور از زیردار، به شک تارها جدا از ام بر رو زیردار پهن می کند .

سه عدد میله چر کار در مسیر عبور تارها قرار می گیرد . چله کش ، باید ای میله ها را جایگزین میله ها سه گانه چر کار در انگام چله دوانی کند. ای میله ها مشابه میله ها سه گانه، تارها زیر و تارهای رو را از ام تفکیک می کنند 

قرار دادن میله هاي چر کار در میان تار ها به منظور تفکیک تارهاي بالايی و پايینی

چله کش ، باید تارها را از میان اوزارها عبور داد. دسته تار ها بالایی، از میان دو اوزار اول و دسته تارها پایینی، از میان دو اوزار دوم گذر می کنند . هر رشته تار از میان یک حلقه اوزار رد می شود

عبور چله ها از میان تیغه هاي لیت

چله کش ، همه تارها را پس از عبور از میان اوزارها، باید از لیت نی بگاراند. از ار فضای خالی بی دندانه های لیت، دو رشته تار عبور می کند

در آخری مرحله چله کشی، چله کشی ، سر تارها عبورکرده ازمیان لیت را، به حالت جداگانه به میله نگه دارنده تارها گره می زند. ای میله را در شیار مخصوص خود در نورد قرار داده و در جای خود ثابت می کند.

آماده کردن نخ پود براي بافندگی

نخ مورد استفاده در احرامی بافی به شک گلوله ها نخی است. برا چله دوانی، باید ابتدا نخ از رو گلوله باز شده و به شکل کلاف  درآید . برای این کار از دول او استفاده می شود . برای کلاف نمودن نخی که به شکل گلوله است؛ ابتدا سر نخ به یکی از میله ها اسکلت بالایی بسته می شود. سپ ، با چرخیدن قسمت بالای دستگاه  حول محور فلزی ، نخ از رو گلوله باز شده و به دور میله ها پیچیده می شود. پس از اتمام کار، با جدانمودن نخ ها از رو دستگاه، کلاف نخ حاصل می شود

 

شیوه ي استقرار دول او و گلوله حاوي نخ

پ از تهیه کلاف نخ، باید آن را بر رو بلول ها خالی بپیچند. برا بلول پرکنی، ابتدا سر نخ کلاف شده رو دول او به بلول بسته می شود. سپس بلول در دک بلول گرنی مستقر می شود و عملیات پرکردن آن انجام می شود

بازکردن نخ از روي کلاف مستقر بر دول او جهت پرکردن بلول

بافندگی

مراحل بافت منسوج احرامی به ترتیب زیر است:

ايجاد دهنه کار

از درگیر نخ ها تار و پود، منسوج احرامی تولید می شود . برا انجام ای کار در احرامی بافی، به سامانه ای برا تقسیم نخ ها به دو دسته مختلف احتیاج است تا مکو بتواند از میان آنها عبور کند . برا انجام ای عمل احرامی با با پا خود یکی از پاخوها را به سمت پایی فشار می داد. با پایی رفت پاخو، اوزار متصل به آن نیز به سمت پایی کشیده می شود . در ای انگام دسته ا از تارها به سمت پایین حرکت می کنند و به اصطلاح دانه کار باز می شود

در این مرحله، تنظیم یکنواختی فشار پاها بر رو پاخوها الز امی است؛ زیرا فشار کم یا فشار زیاد باعث شل شدن یا سفت شدن بافت منسوج می شود

انواع روش هاي ايجاد دهانه در دستگاه بافندگی سنتی

پودگذاري

پ از بازشدن دانه کار، عم پودگذار انجام می شود . طی این عمل ، احرامی با ، مکو را از میان دانه عبور داده تا با طی کردن عرض چله ها، نخ پود موجود بر رو بلول را در لابلای نخ ها تار قرار داد .

رهاکردن پاخو

پس از رسیدن مکو به سمت دیگر عرض چله ها، احرامی با پا خود را از رو پاخو برمی دارد. با برداشتن پا از رو پاخو، اوزار به حالت خلاص (آزاد) درآمده و دانه ایجاد شده، بسته می شود .

دفه زدن

بلا فاصله پ از پودگاار ، دفه زدن انجام می شود. طی این عمل ، احرامی با به کم دسه دفه، دفه را محکم به لبه منسوج می کوبد . دندانه های لیت موجود در دفه به طور یکنواخت به نخ پود فشار وارد ساخته و آن را به موازات نخ های پود منسجم شده قبلی قرار می داد . این عمل باعث درگیر بیشتر نخ ها تکار و پود شده و ستحکام منسوج، بیشتر می شود.

فشارآوردن بر پاخو دوم

پس از دفه زدن، احرامی با بر پاخو دوم فشار وارد ساخته تا اوزار دیگر را به سمت پایین بکشد. با انجام این عمل ، دسته تارها پایینی از رو نخ پود قبلی به سمت پایین کشیده می شوند و نخ پود را در جا خود ثابت نگه می دارند تا نخ پود دیگر در کنار آن مستقر شود . سپ احرامی با پاخو دوم را رها کرده و عمل دفه زدن را تکرار می کند. به ای ترتیب شبکه ای از نخ ها تار و پود در کنار هم حاصل می شود

احرامی با ، مراحل بالا را به شکل متناوب با دو پاخو تکرار می کند تا منسوج با درازای مورد نظر به دست آید

تاباندن منسوج به دور نورد

منسوج بافته شده به درازای cm 40 ، باید به دور نورد پیچیده شود . برا پیچیدن منسوج، چله ها باید به سمت بافنده حرکت کنند . احرامی با ، برا تاباندن منسوج به دور نورد، به روش زیر عمل می کند:

احرامی باف ، متید را از جا خود جدا می کند .

احرامی باف ، طناب نگه دارنده گندل را شل می کند .

احرامی باف ، با چرخاندن نورد، منسوج را به دور آن می پیچد و چله ها را به سوی خود حرکت می دهد .

احرامی باف ، نورد را با م پیچ در جا خود ثابت می کند.

احرامی باف ، طناب گندل را محکم در جای خود می بندد.

این کار به دلیل جلوگیر از ازدیاد فاصله بی بافنده و لبه منسوج است. در ای حالت لبه منسوج از محل استقرار دفه و مکو عبور می کند و بافندگی غیرممکن می شود.

قرارگیري متید

احرامی باف ، برای جلوگیر از جمع شدن منسوج و تثبیت پهنا آن در هنگام بافندگی، پس از قرارگرفت متید بر رو منسوج، سوزن ها تعبیه شده در دو لبه آن را در منسوج فرومی کند

با توجه به تداوم بافت، متید جابه جا می شود

نقش اندازي احرامی

ایجاد نقش در منسوج احرامی در انگام بافت انجام می شود. بااین حال، شیوه نقش اندازی احرامی با شیوه رایج در دستگاه های پارچه بافی چهارورد و هشت ورد متفاوت است. برا نقش انداز در منسوج احرامی به روش زیر عم می شود:

احرامی باف ، پس از رسیدن به محل مورد نظر در جهت طولی نخ ها تار، از جهت عرضی نیز با شمارش تعداد نخ ها تار، نقطه شروع نقش انداز را تعیین می کند.

احرامی باف ، با فشار آوردن بر پاخو، دانه کار را باز می کند.

احرامی باف ، در نقطه تعیی شده، نخ رنگی مورد نظر را از رو چله ها وارد دانه کار می کند و در زیر تعداد مشخصی از تارها قرار می داد.

در هنگام نقش انداز ، به دلی کندشدن سرعت کار با مکو، معمولا از نخ گلوله شده استفاده می شود.

احرامی باف ، نخ رنگی را در نقطه مشخص شده از میان تارها خارج کرده و دوباره رو چله ها قرار می داد.

احرامی باف پا خود را از رو پاخو برمی دارد تا دانه بسته شود.

به ای ترتیب، نخستین  رج از نقش مایه مورد نظر بافته می شود. برا تکمی نق مایه، مراحل بالا به طور مداوم تکرار می شود.

جداسازي منسوج احرامی از دستگاه پارچه بافی

احرامی بافی مراحل زیر را برای جداکردن احرامی بافته شده از دستگاه پارچه بافی انجام می داد:

احرامی باف ، پس از اتمام بافت احرامی، از لبه آن به اندازه cm 2 با نخ پنبه ها ، گلیم بافی می کند.

ای عمل به منظور جلوگیر از شل شدن و خارج شدن رج ها بافته شده انجام می شود.

احرامی باف ، مل پیچ (دسته نورد) را از سوراخ نورد خارج می کند تا نورد امکان چرخ پیدا کند.

احرامی باف ، نورد را چند دور به سمت داخل دستگاه می چرخاند تا احرامی بافته شده کاملا از رو نورد باز شود.

احرامی باف ، چله ها دو سر منسوج را با فاصله حدود cm 10 از لبه ها منسوج با قیچی می برد و احرامی بافته شده را جدا کرده و ریشه بافی می کند.

احرامی باف ، با حفظ اساس چله کشی، نخ ها تار را با ترتیب مشخص، به دور میله نگه دارنده نخ ها تار گره می زند.

احرامی باف ، میله نگه دارنده نخ ها تار را در شیار مخصوص خود در نورد قرار می داد و با پیچاندن نورد، تارها را محکم می کند تا برا بافت قطعه منسوج بعد آماده شود.

 

نقوش و طرح هاي رايج احرامی

نقوش رايج احرامی

در احرامی ها اصی خوزستان، نقش مایه هایی اختصاصی با الهام از فرهنگ قومی منطقه خوزستان مورد استفاده قرارمی گیرند. ای نق مایه ها هندسی و متقارن هستند و به دلیل ماهیت بافت ای نوع دست بافته، اجرا نقوش گردان و منحنی امکان پایر نیست .

رایج تری نق مایه ها احرامی خوزستان عبارت اند از: مستطی ، لوز ، کاج، بنگشت ، دندون موشی،تی خروسی، شونه، خشت، آجرکار و عروس .

نمونه ها نقوش رایج احرامی در شک الف 1 نشان داده شده است.

نقوش رايج احرامی
نقوش رايج احرامی

 

طرح هاي رايج احرامی

رایج تری طر ها احرامی خوزستان، عبارت اند از: طرح لوزی ، طرح کاجی، طحر لوزی در لوزی ، طرح راه راه ساده، طرح راه راه تی خروسی، طرح آجرکار ، طرح پروانه، طر ح خشتی، طرح محراب، طرح حوض و کناره با دو یا یک کناره، طر بوسه دوماهی، طرح عروسکی و طرح نی و بنگشت.

طرح هاي رايج احرامی

نمونه هاي نقوش بومی استان خوزستان

 

 

نقوش مربوط به تمدن شوش

 

نقوش مربوط به دست بافته هاي بختیاري

 

راهای ارتباط با ما

ایمیل : info@nmik.ir

دانشنامه نمیک از تمامی هنردوستان ،اساتید ایران برای پیشرفت ایران عزیزمان در تمامی زمینه ها دعوت به همکاری می نماید شما عزیزان با با دادن نظر و ارسال اطلاعات تکمیلی خود در این زمینه برای پیشرفت کشور عزیزمان در علم و فن آوری میتوانید باعث پیشرفت و تکامل کشور شوید

برای سهولت ارسال نظرات و ارتقاء دانشنامه شما همچنین میتوانید متن و عکسهای خود را در وات ساپ با این شماره :09014465636 ارسال نمایید.

با تشکر تیم نمیک

 

منابع:

سازمان ملی استاندارد ايران

.1 آذرپاد، حس و حشمتی، فض الله، فرش نامه ایران، چا اول، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات
فرانگی. 1339
.9 اربابی، بیژن، مرمت قالی و زیرانداز، چا اول، تهران، دانشگاه . انر. 1336
.3 بازغی، محمدرضا، بافته اا و سنت اا، چا اول، تهران، ستای . حور. 1339
.2 پراام، سیروس، دست بافته اا عشایر و روستایی فارس، چا اول، تهران، . امیرکبیر. 1331
.3 پو ، آرتور، و فیلی ، اکرم ، نساجی سنتی ایران )بافته اا دوره تیموریان تا صفویه(، ترجمه