30/10/2020

نمیک

گروه پژوهشی توسعه فناوری نمیک

قلاب دوزی

فرآیند ایجاد پارچه توسط حلقه های اتصال از نخ، نخ یا رشته مواد دیگر با استفاده از قلاب قلاب دوزی است. نام از قلاب با نام فرانسوی مشتق شده است، به معنی قلاب کوچک است.

قُلاب‌دوزی

قلاب دوزی

فرآیند ایجاد پارچه توسط حلقه های اتصال از نخ، نخ یا رشته مواد دیگر با استفاده از قلاب قلاب دوزی است. نام از قلاب با نام فرانسوی مشتق شده است، به معنی قلاب کوچک است.

این مواد از قبیل فلز، چوب، یا پلاستیک ساخته شده و به صورت تجاری و تولید شده در کارگاه های هنری تولید می شوند. تفاوت عمده بین قلاب بافی و بافندگی، فراتر از ابزارهایی است که برای تولید آنها استفاده می شود، این است که هر یک از دوختن در قلاب بافندگی قبل از ادامه کار با یک تکمیل می شود، در حالی که بافتن شمع های زیادی را در یک زمان باز نگه می دارد. (شکل های گوناگون مانند قلاب دوزی تونس و توری ابریشمی، چندین قلاب دوزی باز در یک زمان باز می شود.)

استکان قلاب دوزی شده

معنی قلاب دوزی

قلاب کلمه از قلاب دوزی قدیمی فرانسوی، کوچک تر از کریسمس ، به نوبه خود از Croc Germanic، که هر دو به معنای قلاب است، مشتق شده است.  این در قرن هجدهم فرانسه ساخته شده است توری، کشیده شده با استفاده از یک کوک مورد استفاده برای اتصال قطعات جداگانه توری، و قلاب دوزی پس از آن تعیین نوع خاصی از پارچه و سوزن قلاب مورد استفاده برای تولید آن. اگر چه این پارچه شناخته نشده است به عنوان قلاب بافی در حال حاضر، یک رابطه نسب شناسی بین تکنیک های به اشتراک گذاری این نام به نظر می رسد به احتمال زیاد

تاریخچه قلاب دوزی

یکی از صنایع دستی ایران بافت تور به وسیله قلاب است که به آن «قلاب بافی» می گویند. استفاده از قلاب بافی یا توربافی در ایران تاریخی بسیار طولانی دارد و به قبل از میلاد می رسد.دانشمندان معتقدند که مصریان باستان 1500 تا 1600 سال قبل از میلاد مسیح از تور استفاده می کردند. کهن ترین دست بافته که یک جوراب حلقوی می باشد در مصر کشف شده است. محققان در مورد تاریخ آن اختلاف نظر دارند ولی همگی آن را به بعد از میلاد حضرت مسیح نسبت می دهند این جوراب در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می شود.

تکه های بافتنی حلقوی بافته شده حدود 300 سال بعد از میلاد در روسیه ، مصر ، ترکیه و اروپای شرقی نیز نمایانگر بافت با همین وسیله می باشد. بعدها میله ای شبیه قلاب کنونی شناخته شده است و بعد از آن دومیل و 5 میل ساخته شده است. محققین بر این عقیده می باشند که بافندگی از خاورمیانه توسط مسلمانان به اسپانیا برده شد و سپس به اروپا رفته و بعد از گسترش در اروپا و بعد از کشف قاره امریکا توسط اروپائیان وارد آنجا شد. از بافت های دومیل و 5 میل برای بافت پوشاک استفاده می شود.

راهبه های مسیحی در قرن 16 میلادی با این هنر ظریف خود را سرگرم می نمودند. در اوایل سال 1800 میلادی یک نوع میل بافی در ایرلند رواج پیدا کرد و آن را به زبان ایرلندی «کروشه» نامیدند که این نام تقریباً برای یک میل بافی یک اصطلاح بین المللی شده است. در کروشه فقط یک بخیه یا بافت وجود دارد یعنی حلقه های درهم بوسیله یک قلاب از نخ واحدی بوجود می آید اما اصول و اساس بافت آن طرق مختلفی را دارا است، همانگونه که قلاب های یک میل بافی تدریجاً تغییر یافته و از صدف و استخوان به پلاستیک و آلومینیوم مبدل شده است.
پارچه های نساجی از دوره های اولیه زنده ماندند، اما اولین شواهد اساسی پارچه های بافتنی مربوط به ظاهر آن در اروپا در قرن نوزدهم است. کار قبلی که به عنوان قلاب بافی شناخته شد، عموما توسط nölebinding، یک تکنیک حلقه های مختلف ساخته شده است.

کیف پول نقره ای که در سال 1823 در Penelopé توصیف شده است

اولین دستورالعمل شناخته شده برای قلاب بافی به صراحت با استفاده از این اصطلاح برای تعیین هنر و صنعت به معنای کنونی آن در مجله هلندی Penelopé در سال 1823 ظاهر شد. این شامل یک صفحه رنگی است که نشان دهنده پنج سبک کیف پول است که سه مورد با موضوع ابریشم بافته شده اند.  برای اولین بار “قلاب دوزی ساده” (قلاب آجری ساده) است. یک مش از آرک سوزن زنجیره ای. دوم (نشان داده شده در اینجا) شروع می شود در یک فرم نیمه باز (نیمی از روز)، که در آن جرقه زنجیره ای با قطعات با اندازه ی بلند مدت از قلاب دوزی متناوب متناوب می شود و با یک ستاره ساخته شده با دوختن دوزی قلاب دوزی (dubbelde hekelsteek : دوخت قلاب بافی در اصطلاحات بریتانیا؛ تک قلاب در ایالات متحده)  سومین کیف پول به طور کامل در دو طناب ساخته شده است. دستورالعمل استفاده از یک سوزن تامبور (همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است) را معرفی می کند و تعدادی از تکنیک های تزئینی را معرفی می کند.

اولین یادداشت روزنامه انگلیسی به لباس های ساخته شده از پارچه های تولید شده توسط حلقه نخ با یک بافندگی قلاب – چوپان است – در خاطرات یک بانوی Highland توسط الیزابت گرانت (1797-1830). ورود مجله به خودی خود از سال 1812 است اما در فرم منتشر شده آن تا زمانی که بین سال های 1845 و 1867 وجود نداشت، ثبت شد و تاریخ واقعی انتشار اولین بار در سال 1898 بود.  با این وجود، حجم 1833 Penelopé یک قلاب چوپان را توصیف و نشان می دهد و توصیه می کند استفاده از آن برای قلاب دوزی با نخ کشیده تر باشد.

در سال 1842 یکی از کتابهای متعددی که در مورد قلاب دوزی که در دهه 1840 ظاهر شد، بیان شده است:

“سوزن های قلاب دوزی، گاهی اوقات قلاب های چوپان نامیده می شوند، از فولاد، عاج و جعبه چوب ساخته شده اند. آنها دارای یک قلاب در یک جهت شبیه به یک قلاب ماهی، که توسط آن پشم یا ابریشم گرفتار و از طریق این ابزار باید از ابعاد مختلف تهیه شود … ”

ابزار قلاب دوزی

دو سال بعد، همان نویسنده، می نویسد:

“قلاب دوزی – یک نوع بافندگی که در اصل توسط دهقانان در اسکاتلند انجام می شود، با یک سوزن قلاب کوچک به نام یک قلاب چوپان، – در طی هفت سال گذشته، طعم و مزه را در اختیار داشت، اولویت را نسبت به سایر آثار زینتی طبیعت مشابهی است که نام خود را از فرانسه به ارمغان می آورد؛ وسیله ای که با آن کار می شود، از شکل کراوات آن، “قلاب دوزی” نامیده می شود. این هنر بالاترین درجه کمال در انگلستان را بدست آورده است، از آن به فرانسه و آلمان پیوند داده شده است، و هر دو کشور، هر چند غیر قابل اثبات، اختراع کرده اند. »

کتاب دستورالعمل سال 1846 چاقوی چوپان یا قلاب دوزی را توصیف می کند که در حال حاضر در بریتانیا استفاده می شود یا قلاب دوزی یا قلاب دوزی نامیده می شود، با اصطلاحات آمریکایی آمریکایی همیشه با استفاده از آن (استفاده از قلاب دوزی برای استفاده در بالا ذکر شده). به همین ترتیب “دو” و “قلاب دوزی فرانسه” معادل است.

گلدوزی تامور در دایره المعارف دیدرو

با وجود ادعای قطعی منشاء صرفا انگلیس، شواهد جامعی وجود دارد مبنی بر ارتباط بین گلدوزی طنز فرانسوی و قلاب دوزی. روش اولیه تولید در سال 1763 در دایره المعارف دایروتو جزئیات نشان داده شده است. نوک سوزن نشان داده شده است که از قلاب قلاب دوزی در حال حاضر قابل تشخیص نیست و دوخت زنجیر جدا شده از یک پارچه پارچه یک عنصر اساسی از تکنیک دوم است. دستورالعمل Penelopé 1823 به طور واضح بیان می کند که ابزار تنگور برای قلاب دوزی استفاده شده است و اولین کتاب دستورالعملی 1840s از اصطلاحات طرمور و قلاب دوزی استفاده می کند.  این همبستگی در نسخه چهارم آن اثر، 1847 حفظ شده است.

قلاب چوبی، قلاب قرمز قرن نوزدهم، قلاب مدرن

مخروطی قوی از قلاب چوپان تولید قلاب بافی لغزشی را کاهش می دهد، اما کمتر قابل انعطاف است تا بخیه هایی که در یک زمان نیاز به چند حلقه در قلاب دارند. قلابهای اولیه نیز به طور مداوم پیچ خورده بودند، اما به تدریج به اندازه کافی برای جای دادن حلقه های متعدد. طراحی با شفت استوانه ای که امروزه معمول است، عمدتا برای سوزن های فولادی سبک تنگور است. هر دو نوع به تدریج به شکل مدرن که در انتهای قرن نوزدهم ظهور کردند، شامل هر دو بخش مخروطی و استوانه ای بودند و قلاب به طور مداوم سفت و محکم تا زمان جنگ جهانی دوم در تولید صنعتی باقی ماند.

دستورالعمل های اولیه، اشاره به استفاده مجدد از “عاج، استخوان، یا قلاب های چوبی” و “سوزن های فولادی در یک دسته” را به عنوان مناسب برای ساخت کوفت اشاره می کند. با علامت مترادف با قلاب دوزی و یک قلاب دوزی شده و همسان سازی مشابه از قلاب دوزی شده فرانسوی و دوطرفه، پیشنهاد قوی این است که قلاب دوزی در گلدوزی های طنز و بافت چوپان ریشه دارد و به ترتیب به موضوع نخ و طناب می انجامد. تمایزی است که هنوز ساخته شده است. محدوده ی ترکیب همه ی این عناصر – «اختراع» که در بالا ذکر شده است، هنوز مشخص نشده است، همانگونه که منشاء چسبندگی چوپان است.

قلاب های چوپان هنوز برای سنت های محلی قلاب دوزی ساخته شده است. شکل در عکس همراه، نمونه ای برای تولید معاصر است. طراحی مداوم و دائمی تنگتر بین آن و قلاب قرقیزۀ قرن نوزدهم نیز در تولید پیشین بود که معمولا از دستگیره های چنگال و قاشقها ساخته می شد.

 

قلاب دوزی ایرلندی

جزئیات یک پارچه سفال بافندگی پرتغالی، حدود 1970

توری قلاب دوزی ایرلندی، اواخر قرن نوزدهم. طراحی این مثال دقیقا مبتنی بر توری فلزی سوزنی قرن هفدهم است.

در قرن نوزدهم، به عنوان ایرلند با قحطی ایرلند بزرگ (1849-1845) مواجه شد، کار توری قلاب بافی به عنوان یک شکل از تسلیحات قحطی معرفی شد (تولید توری قلاب که راه جایگزین برای پول برای کارگران فقیر ایرلندی بود )  مردان، زنان و کودکان به منظور تعطیلات و تولید محصولات برای کمک به کمک به قحطی در طول قحطی بزرگ ایرلند به یک تعاونی پیوستند. مدارس برای آموزش بافندگی آغاز شد. معلمان آموزش داده شده و فرستاده شده در سراسر ایرلند برای آموزش این صنایع دستی. وقتی ایرلندی ها به آمریكا مهاجرت كردند، آنها توانستند قلاب بافی بگیرند. دوشیزه Riego de la Blanchardiere به طور کلی با اختراع قلاب دوزی ایرلندی، چاپ اولین کتاب الگوهای در سال 1846، اعتبار داده شد. توری ایرلندی در اروپا و امریکا محبوب شد و تا زمان جنگ جهانی اول مقدار آن بود.

تمرین و فرهنگ مدرن

در سالهای 1890 تا پایان دوره ویکتوریا، مدل ها با قلاب بافی تغییر یافتند. توری های قلاب دوزی در دوران جدید ادواردین، که از 1910 تا 1920 به بالا می رسید، با بافت و پیچیده پیچیده تر، پیچیده تر شد.

هرچند رنگ های ویکتوریا قوی ناپدید شد، اما نشریات جدید به نام های سفید یا نقاشی های رنگی، به استثنای کیف پول های فانتزی، که اغلب از ابریشم به رنگ مشکی و به طور کامل بافته شده استفاده می کردند. پس از جنگ جهانی اول، الگوهای قلاب دوزی بسیار کمتر منتشر شد و بیشتر آنها نسخه های ساده ای از الگوهای قرن بیستم بودند. پس از جنگ جهانی دوم، از اواخر دهه 1940 تا اوایل دهه 1960، در طراحی صنایع دستی خانگی، به ویژه در ایالات متحده، دوباره با علاقه زیادی به طرح های قلاب دوزی جدید و تخیلی منتشر شد که در آن برای نقاشی های رنگارنگ، گلدان ها و سایر اقلام خانه، همراه با با به روز رسانی از انتشارات قبلی. این الگوها برای نخ های ضخیم تر و نخ ها نسبت به الگوهای پیشین مورد استفاده قرار گرفتند و شامل رنگ های پر رنگ و شگفت انگیز بودند. هنر تا به اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 عمدتا هنر هنرمند باقی مانده بود، زمانی که نسل جدید بر روی قلاب بافندگی و محصور کردن دانه های مادربزرگ، موتیف در دور و رنگ های روشن کار می کرد.

جزئیات بیشتر در مورد قلاب بافی طلا در یک کت کوتاه کوتاه قرن بیست و یکم طراحی شده توسط سیبیل کانلی

با وجودی که قلاب بافی به کاهش محبوبیت خود ادامه داد، در اوایل قرن بیست و یکم، احیای علاقه به صنایع دستی و DIY، و همچنین پیشرفت های بزرگی در بهبود کیفیت و انواع نخ انجام شده است. بسیاری از کتاب های الگوی جدید با الگوهای مدرن چاپ شده وجود دارد و اکثر فروشگاه های نخی علاوه بر درس های بافندگی سنتی نیز درس های قلاب بافی ارائه می دهند. کتاب های بسیاری وجود دارد که می توانید از فروشگاه کتاب های محلی خریداری کنید تا خودتان را به عنوان یک مبتدی و یا متوسط ​​به قلاب بکشید. همچنین کتابهای زیادی برای کودکان و نوجوانان وجود دارد که امیدوارند تا سرگرمی را به دست آورند. قلاب دوزی، قلاب دوزی تونس، قلاب دوزی، توری قلاب دوزی، توری موی خرطومی، قلاب بافی و قلاب دوزی ایرلندی، همه انواع روش قلاب دوزی اصلی است.

قلاب دوزی نیز در حیاط خلوت به سر می برد. کریستوفر کین، مجموعه پاییز 2011، آماده به پوشیدن ، استفاده شدید از مربع مادربزرگ، یکی از اساسی ترین الگوی های قلاب دوزی است. علاوه بر این، قلاب دوزی شده توسط طراحان بارها و بارها در پروژه واقعیت محبوب نشان داده شده است. وبسایت هایی مانند Etsy و Ravelry باعث شده است که افراد علاقه مند به فروش و توزیع الگوهای یا پروژه هایشان در اینترنت آسان تر شوند.

جا شمعی قلاب دوزی شده

وسایل لازم قلای بافی

مواد اولیه مورد نیاز برای قلاب دوزی یک قلاب و برخی از نوع مواد است که بافتن، اغلب نخ یا نخ. نخ، یکی از مواد رایج برای قلاب دوزی، دارای وزنهای متنوعی است که باید در هنگام رعایت الگوها مورد توجه قرار گیرد. ابزارهای اضافی برای نگه داشتن بخیه شمارش، اندازه گیری پارچه های قلاب دوزی یا لوازم جانبی مربوطه مناسب هستند. مثلا شامل برش مقوا، که می تواند مورد استفاده قرار گیرد برای ایجاد شاخه، حاشیه و بسیاری موارد دیگر؛ یک حلقه pom-pom، استفاده می شود به pom-poms؛ اندازه گیری نوار و اندازه سنج، هر دو برای اندازه گیری کار تی شرت و شمارش بخیه استفاده می شود؛ یک ردیف ضد؛ و گاهی اوقات حلقه های پلاستیکی، که برای پروژه های خاص استفاده می شود. در سال های اخیر، انتخاب نخ ها از الیاف مصنوعی و گیاهان و حیوانات فراتر رفته است که شامل نامزدی بامبو، قومی، کنف و موز است.

قلاب المینیومی

 

قلاب قلاب دوزی شده

قلاب قلاب با اندازه و مواد مختلف مانند استخوان، بامبو، آلومینیوم، پلاستیک و فولاد می آید. از آنجا که اندازه گیری به وسیله قطر شفت قلاب دسته بندی می شود، یک crafter قصد دارد تا بخیه هایی با ابعاد خاصی ایجاد کند تا بتواند به یک سنجد خاص که در یک الگوی خاص مشخص شده است دسترسی پیدا کند. اگر اندازه سنج با یک قلاب نباشد، دیگری تا زمانی که بخیه ساخته شده اندازه مورد نظر است استفاده می شود. صنایع دستی ممکن است برای یک نوع مواد قلاب بیش از دیگری به دلیل تجدید نظر زیبایی شناسی، glide یا اختلالات دست مانند آرتریت، که در آن بامبو یا قلاب چوب بیش از فلز مورد علاقه برای گرما و انعطاف پذیری در هنگام استفاده مورد علاقه است. دستگیره های قلاب و دسته های قلاب ارگونومیک نیز برای کمک به صنایع دستی در دسترس هستند.

قلاب قلاب دوزی شده از 0.4 تا 3.5 میلی متر، یا از 00 تا 16 در اندازه آمریکایی. این قلاب ها برای کارهای قلاب دوزی مانند کارد و چنگال و توری استفاده می شود.

آلومینیوم، بامبو و قلاب قلاب دوزی شده از ابعاد 2.5 تا 19 میلیمتر یا از B to S در اندازه آمریکایی در دسترس هستند.

قلابهای ساخته شده از صنایع دستی اغلب از جنگل های دستی ساخته شده اند، گاهی اوقات با سنگ های نیمه قیمتی یا دانه های تزئینی.

قلاب قلاب دوزی که برای قلاب دوزی تونسی استفاده می شود، بلندتر است و در انتهای دسته با یک متوقف می شود، در حالی که دو قلاب قلاب دو طرفه در هر دو طرف دسته وجود دارد. همچنین یک دستگاه دو قلاب دار به نام کرو-قلاب است که تبدیل به محبوب شده است.

پارچه مشبک موی زدن اغلب برای ساختن طنابهای تنگ و بلند استفاده می شود که به عنوان توری موی سر استفاده می شود. در حالی که این یک قلاب نیست، این یک وسیله است که در ارتباط با یک قلاب قلاب دوزی برای تولید بخیه استفاده می شود.

نخ قلاب دوزی

نخ قلاب دوزی

یک گره از نخ پشم (مرکز) به حلقه پایه خود باز می شود. یک کراوات در سمت چپ قابل مشاهده است پس از جدا شدن، هانک ممکن است به یک توپ یا توپ مناسب برای قلاب دادن زخم شود. قلاب دوزی از یک پارچه معمولی به طور مستقیم، باعث می شود که نخ را به هم بزنید و نخل را تولید کند.

نخ برای قلاب دوزی معمولا به صورت توپ یا ورقه (hanks) فروخته می شود، اگرچه ممکن است روی زره ​​ها یا مخروط ها نیز زخم باشد. اسکین ها و توپ ها به طور کلی با یک گروه نخ ریخته می شود که برچسب وزن، طول، مقدار رنگ، محتوای فیبر، دستورالعمل های شستشو، اندازه سوزن پیشنهاد شده، احتمال سنج و غیره را توصیف می کند. مرجع آینده، به خصوص اگر می شود خریداری قطعات اضافی. Crocheters به ​​طور کلی حصول اطمینان از اینکه نخ برای یک پروژه از یک رنگ تک رنگ می آید. مقدار رنگ مشخص کننده یک گروه از پوست است که با هم رنگ می شوند و در نتیجه دقیقا همان رنگ هستند؛ مقادیر مختلف از رنگ های مختلف، حتی اگر بسیار شبیه به رنگ هستند، معمولا کمی متفاوت هستند و ممکن است زمانی که به کارهای اضافه اضافه می شوند، یک نوار قابل مشاهده باشد. اگر برای تکمیل پروژه یک نخ کافی از یک رنگ تک خریداری خریداری شود، می توان از نقاشی های دیگر از همان رنگ های دیگر نیز استفاده کرد.

ضخامت یا وزن نخ یک عامل مهمی در تعیین اینکه چند سوزن و ردیف برای پوشش یک منطقه مشخص برای یک الگوی کوفت داده شده مورد نیاز است. این نیز به عنوان سنج نامیده می شود. نخ ضخیم به طور کلی نیاز به قلاب قلاب با قطر بزرگ دارد، در حالی که نخ های نازک ممکن است با قلاب های ضخیم یا نازک بافته شده باشد. از این رو، نخ ضخیم تر به طور معمول نیاز به بخیه های کمتر و در نتیجه زمان کمتری برای کار بردن یک پروژه مشخص می کند. اندازه گیری توصیه شده برای یک توپ مشخص شده از نخ ها می تواند بر روی برچسب که در هنگام خرید در فروشگاه ها احاطه شده است. الگوها و نقوش ها با نخ های ضخیم تر و بافت های ضخیم تر تولید می شوند و الیاف نازک تر برای طراحی الگوی شفاف یا ظریف مناسب هستند. نخ ها به طور استاندارد با ضخامت به شش دسته بندی طبقه بندی می شوند: فوق العاده، خوب، سبک، متوسط، بزرگ و فوق العاده بزرگ. به صورت کمی، ضخامت با تعداد پیچ ​​ها در اینچ (WPI) اندازه گیری می شود. وزن مرتبط با طول واحد معمولا در تکس یا denier اندازه گیری می شود.

نخ قلاب دوزی

تبدیل یک قاشق ابریشم اسطوخدوس (بالا) به یک توپ که در آن نخ از مرکز (پایین) ظاهر می شود. با استفاده از دندانه دار بهتر است برای سوزن کاری، از آنجا که نخ بسیار کمتر به مخاطره می اندازد.

قبل از استفاده، قلاب ها به توپ هایی می اندازند که در آن فیبر از مرکز می آید و با جلوگیری از پیچ خوردن نخ به راحتی بافتن راحت می شود. فرایند پیچاندن ممکن است با دست انجام شود یا با یک ضربه گیر و ضربه گیر سریع انجام می شود.

مفید بودن نخ توسط عوامل متعددی مورد بررسی قرار گرفته است، از قبیل حیاط آن (توانایی آن برای تسخیر هوا)، قابلیت انعطاف پذیری آن (کشش تحت فشار)، قابلیت شستشو و رنگ پذیری آن، دست (احساس آن، به خصوص نرمی و خراشیدگی)، دوام آن در مقابل سایش، مقاومت در برابر پیلینگ، ریزش آن، تمایل به پیچ و تاب کردن یا باز کردن آن، وزن و پوشیدن آن، کیفیت مسدود شدن و احساس خستگی، راحتی آن (تنفس، جذب رطوبت، خواص جوش) و ظاهر آن که شامل آن رنگ، شفاف، صاف و ویژگی های زینتی. عوامل دیگر عبارتند از آلرژیزاسیون، سرعت خشک شدن، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، پروانه ها و کپک، نقطه ذوب و اشتعال پذیری، حفظ الکتریسیته ساکن و تمایل به پذیرش رنگ ها. خواص مطلوب ممکن است برای پروژه های مختلف متفاوت باشد، بنابراین هیچ یک “بهترین” نخ وجود دارد.

پیچ نخ

دو چرخش ممکن از نخ

اگر چه قلاب با روبان، سیم فلزی یا رشته های عجیب و غریب بیشتر انجام می شود، اکثر نخ ها از طریق نخ ریسی ساخته می شوند. در چرخش، الیاف پیچیده می شوند به طوری که نخ مقاومت در برابر شکستن تحت تنش؛ چرخش ممکن است در هر دو جهت انجام شود، و در نتیجه یک پیچ Z پیچ یا پیچ S پیچ. اگر الیاف اول با شانه کردن آنها با یکدیگر هماهنگ شوند و دایره المعارف با استفاده از یک روش پیش نویس نوع شامپانی مانند قرعه کشی کوتاه مدت، نخ به طور صاف و نامیده می شود؛ در مقابل، اگر الیاف مورد استفاده قرار می گیرند اما شانه نمی شوند و نخ دندان از روش پیش نویس پشمی مانند قرعه کشی عقب بلند استفاده می کند، نخ فازیری و نامیده می شود. فیبرهایی که یک نخ را تشکیل می دهند، ممکن است فیبرهای رشته ای مستمر مانند ابریشمی و بسیاری از مصنوعی باشند، یا ممکن است مقاطع باشند (فیبرهای طول متوسط، معمولا چند اینچ). به طور طبیعی، فیبرهای رشته ای گاهی اوقات قبل از چرخش به مقاطع بریده می شوند. استحکام نخ کشیده شده در برابر شکستن با مقدار پیچش، طول فیبر و ضخامت نخ مشخص می شود. به طور کلی، نخ ها با پیچ و تاب بیشتر (همچنین بدترین نامیده می شوند) قوی تر، الیاف بلندتر و نخ های ضخیم تر (الیاف بیشتر) قوی تر می شوند؛ برای مثال، نخ های نازک تر نیاز به چرخش بیشتر از نخ های ضخیم تر برای مقاومت در برابر شکستن تحت تنش. ضخامت نخ ممکن است در طول طول آن متغیر باشد. یک شیب بخش بسیار ضخیم است که در آن یک توده الیاف در نخ وجود دارد.

الیاف منجنی به طور کلی به الیاف حیوانی، الیاف گیاهی و مصنوعی تقسیم می شوند. این نوع فیبر ها به طور شیمیایی متفاوت است، که به ترتیب مربوط به پروتئین ها، کربوهیدرات ها و پلیمرهای مصنوعی است. الیاف حیوانی شامل ابریشم هستند، اما عموما موهای طولانی حیوانات مانند گوسفند (پشم)، بز (آنگورا، یا بز قیشر)، خرگوش (آنگورا)، لاما، آلپاکا، سگ، گربه، شتر، یوک و مشکوکس) . گیاهان مورد استفاده برای الیاف شامل پنبه، کتان (برای پارچه کتانی)، بامبو، رامی، کنف، جوت، گزنه، ریفی، یوكا، پوست نارگیل، درخت موز، سویا و ذرت است. الیاف منطقه و استات همچنین از سلولز تولید می شود که عمدتا از درختان حاصل می شود. الیاف مصنوعی معمول عبارتند از اکریلیک،  پلی استر از قبیل Dacron و Ingeo، نایلون و پلی آمید های دیگر و Olefins از قبیل پلی پروپیلن. از این نوع، پشم به طور کلی برای قلاب دوزی مورد استفاده قرار می گیرد، عمدتا به دلیل الاستیک، گرما و (گاهی) احساس نقرشی بالای آن است. با این حال، پشم معمولا برای پاک کردن راحت تر است و برخی از افراد به آن آلرژی دارند. همچنین مشترک است که فیبر های مختلف را در نخ ترکیب کنید، به عنوان مثال، 85٪ آلپاکا و 15٪ ابریشم. حتی در یک نوع فیبر، طول و ضخامت الیاف می تواند بسیار متنوع باشد؛ برای مثال، پودر مروینو و پنبه مصری مورد توجه قرار گرفته است، زیرا فیبرهای فوق العاده بلند و نازک (خوب) را برای نوع آنها تولید می کنند.

یک نخ کشیده تنها ممکن است طناب به عنوان است، یا بافته شده و یا با یکی دیگر. در حال حرکت، دو یا چند نخ با هم تقسیم می شوند، تقریبا همیشه در معنای متفاوتی از آنها جدا شده اند. به عنوان مثال، دو نخ Z پیچ و مهره معمولا با یک پیچ S پیچ خورده است. پیچ و تاب مخالف، برخی از تمایلات نخ را به تسخیر می کند و یک نخ ریسی ضخیم تر و متعادل را تولید می کند. نخ ریسی ممکن است خود را با هم بچرخانند، نخ های کامپوزیتی یا نخ های چند رشته ای تولید می کنند. گاهی اوقات، نخ هایی که پر شده اند با نرخ های مختلف تغذیه می شوند، به طوری که یک نخ در اطراف دیگر، مانند بوکل. نخ های تک ممکن است به طور جداگانه رنگ شده قبل از حرکت، و یا پس از کلمات برای دادن نخ یک ظاهر یکنواخت.

رنگرزی از یک هنر پیچیده است. نخ ها باید رنگ نباشند یا آنها ممکن است رنگ یک رنگ یا انواع مختلفی از رنگ را رنگ کنند. رنگرزی ممکن است به صورت صنعتی انجام شود، به صورت دست یا حتی به صورت دستی بر روی نخ انجام می شود. انواع مختلفی از رنگ های مصنوعی از سنتز رنگ نارنجی در اواسط قرن نوزدهم ساخته شده است. با این حال، رنگ طبیعی نیز ممکن است، اگر چه آنها به طور کلی کمتر درخشان است. طرح رنگی یک نخ، گاهی اوقات رنگی آن نامیده می شود. نخ های رنگی می توانند جلوه های بصری جالب، مانند نوارهای مورب تولید کنند.

روند دوخت قلاب دوزی

یک نمایش نزدیک به یک روسری بافندگی ساخته شده با نخ ریسی مورب توری.

پارچه های قلاب دوزی با قرار دادن یک حلقه لغزنده بر روی قلاب (هر چند روش های دیگر مانند حلقه جادویی و یا تاشو ساده از نخ استفاده می شود) آغاز می شود، حلقه دیگری را از طریق حلقه اول کشف و تکرار این روند برای ایجاد زنجیری از طول مناسب. زنجیر یا چرخش می کند و در ردیف کار می کند، یا با یک سوزن لغزش به ابتدای رد پیوند می دهد و در دوران کار می کند. گرد کردن نیز می تواند با کار چند سوزن به یک حلقه تک ایجاد شود. کوک ها با کشیدن یک یا چند حلقه از طریق هر حلقه زنجیره ای ساخته می شوند. در هر زمان در پایان کوک، فقط یک حلقه روی قلاب وجود دارد. با این حال، قلاب بافندگی تونس تمام حلقه ها را برای یک ردیف کامل بر روی یک قلاب طولانی ترسیم می کند تا قبل از اینکه آنها را از هم جدا کند. همانند بافتن، قلاب را می توان به صورت صاف (به جلو و عقب در ردیف) و یا در دور (در مارپیچی، مانند ساخت قطعات لوله ای) کار می کنند.

انواع بخیه ها قلاب دوزی

پنج نوع اصلی از بخیه های پایه وجود دارد (شرح زیر با استفاده از اصطلاحات قلاب دوزی آمریکایی که از اصطلاحات استفاده شده در انگلستان و اروپا متفاوت است) وجود دارد.

Stitch زنجیره ای – پایه ای ترین سمباده ها است و برای شروع بیشتر پروژه ها استفاده می شود.

Slip Stitch – مورد استفاده برای پیوستن به دوخت زنجیر برای تشکیل یک حلقه.

تک توری قلاب دوزی (به نام قلاب دوزی دوزی در انگلستان) – ساده ترین دوخت برای استاد تک تیغه آموزش دوخت

نصف دوچرخه قلاب دوزی (به اصطلاح Half Treble Stitch در انگلستان) – “در میان” دوختن نیمه دوچرخه قلاب دوزی آموزش

دوخت تی شرت قلاب دوزی (به نام Treble Stitch در انگلستان) – بسیاری از کاربردهای این دوخت نامحدود دوخت دو قلاب دوزی آموزش

در حالی که فاصله افقی پوشیده شده توسط این باند های پایه یکسان است، آنها در ارتفاع و ضخامت متفاوت است.

پیچ های پیشرفته اغلب ترکیبی از این بخیه های پایه هستند و یا با قرار دادن قلاب در محل کار غیرمعمول ساخته می شوند. طنابهای پیشرفته تر شامل سمكك Shell، V Stitch، Spike Stitch، Stitch افغانستان، Butterfly Stitch، Stitch Popcorn، Stitch Cluster و Crocodile Stitc می شود.

اصطلاحات و علامت های قلاب دوزی بین المللی

فهرست طناب های قلاب دوزی

برخی از نمادها، اختصارات و شرایط ایالات متحده / انگلستان

در جهان قلاب دوزی انگلیس، ساک های پایه نامهای مختلفی دارند که در کشور متفاوت است. تفاوت ها معمولا به عنوان UK / US یا British / American اشاره می شود. برای کمک به مقابله با سردرگمی در هنگام خواندن الگوهای، یک سیستم نمودار با استفاده از نشانه استاندارد بین المللی به کار گرفته شده است

یکی دیگر از تفاوت های اصطلاحی به عنوان تنش (UK) و سنج (US) شناخته می شود. کروکچرهای فردی نخ را با شلوار یا سفت نگه می دارند و در صورت عدم اندازه گیری، این تفاوت ها می توانند تغییرات قابل توجهی در لباس های به پایان رسیده داشته باشند که دارای تعداد مشابهی از بخیه ها هستند. برای کنترل این ناسازگاری، دستورالعمل های قلاب دوزی شامل یک استاندارد برای تعداد بخیه ها در یک نمونه استاندارد پارچه می باشد. کروکچر شخصی با تولید یک نمونه آزمایشی و جابجایی هر گونه اختلاف با تغییر به قلاب کوچکتر یا بزرگتر شروع می شود. آمریكای شمالی این اندازه گیری را با اشاره به نتیجه نهایی این تنظیمات می گوید؛ کروکوترهای بریتانیایی از تنش صحبت می کنند، که اشاره به دستکاری crafter در نخ و ساختن بخیه می باشد.

تفاوت ها و شباهت ها به بافندگی

بافندگی با استفاده از دو یا چند سوزن مستطیلی که چندین سوزن را حمل می کنند.
اغلب قلاب با استفاده از یک قلاب و در یک زمان یک سوزن کار می کند. قلاب دوزی ممکن است در دورهای گرد و غبار بدون هیچ ابزار خاصی کار کند، همانطور که در اینجا نشان داده شده است.

یکی از تفاوت های واضح تر این است که قلاب با استفاده از یک قلاب در حالی که بسیار بافندگی با استفاده از دو سوزن. در اغلب قلاب بافی، دستگیره معمولا تنها یک قلاب زنده دارد (به استثنای قلاب دوزی تونس)، در حالی که یک درایور یک ردیف کامل از بخیه ها را به طور همزمان فعال می کند. بخیه های بریده شده، که می تواند یک پارچه کت و شلوار را باز کند، با توجه به تفاوت ساختاری دوم بین قلاب دوزی و قلاب دوزی، به ندرت با کار قلاب دوچرخه مواجه می شود. در بافندگی، هر دوخت توسط دوخت مربوطه در ردیف بالا پشتیبانی می شود و از دوخت متناظر در ردیف زیر پشتیبانی می کند، در حالی که بخیه های قلاب دوزی تنها از طرف دو طرف پشتیبانی می شود و از آن حمایت می شود. اگر بخیه در یک قلاب دوزی به پایان برسد، بخیه های بالا و پایین باقی می ماند، و به علت حلقه پیچیده هر دوختن، دوخت در هر دو طرف، بعید است که شستشو خواهد شد مگر اینکه به شدت تحت تأثیر قرار گیرد.

تفاوت ها و شباهت ها به بافندگی

الگوهای گرد یا استوانه ای ساده با قلاب قلاب دوزی معمولی تولید می شود، اما بافتن استوانه ای نیاز به مجموعه ای از سوزن های دایره ای یا سه تا پنج سوزن دو طرفه ویژه دارد. بسیاری از آیتم های تیغه ای از نقاشی های فردی تشکیل شده اند که سپس با دوختن یا بافندگی می شوند، در حالیکه بافت معمولا از یک پارچه مانند entrelac تشکیل شده است.

قلاب دوزی Freeform یک تکنیک است که می تواند شکل های جالب در سه بعد ایجاد کند؛ زیرا بخیه های جدید را می توان مستقل از بخیه های قبلی تقریبا در هر نقطه از قلاب دوزی ساخته شده است. به طور کلی با ساخت اشکال یا عناصر ساختاری بر روی پارچه های بافتنی موجود در هر جایی که آرزو می کنید، انجام می شود.

بافندگی می تواند با ماشین انجام شود، در حالی که بسیاری از نخ های طناب با دست تنها می توانند ساخته شوند. ارتفاع سوزن های بافتنی و قلاب دوزی نیز متفاوت است: دوختن یک قلاب دوزی بلندتر از یک دوخت بافندگی در همان اندازه نخ و قطر ابزار قابل مقایسه است و دوخت دوختن بافندگی تقریبا چهار برابر ارتفاع دوخت گره است

در حالی که بسیاری از قلاب با قلاب ساخته شده است، همچنین یک روش بافندگی با یک ماشین بافندگی وجود دارد. این ناوشکن نامیده می شود  کوک کوک کوک بسیار شبیه به بافندگی است. هر کوک در قلاب دوزی لغزش تشکیل می شود به همان شیوه ای به عنوان یک گردنبند knit یا purl که پس از آن متوقف می شود. فردی که در قلاب بافندگی کشیده می شود می تواند یک الگوی بافتنی با knits، purls، and cables را دنبال کند و نتیجه مشابهی را بدست آورد.

ادراک رایج این است که قلاب بافی پارچه ای ضخیم تر از بافتن تولید می کند، تمایل دارد که کمتر از پارچه های دوخته شده استفاده کند و تقریبا یک سوم نخ را برای یک پروژه قابل مقایسه از قلاب دوزی استفاده می کند. اگر چه این درست است که در مقایسه با یک سمنگ قلاب دوزی با یک swatch تی شرت، هر دو ساخته شده با یک اندازه و سوزن / قلاب اندازه، لزوما برای قلاب بافی به طور کلی درست نیست. بسیاری از قلاب با استفاده از کمتر از 1/3 بیشتر نخ از بافندگی برای قطعات قابل مقایسه است، و crocheter می تواند احساس مشابه و draping برای بافندگی با استفاده از قلاب بزرگتر و یا نازک تر نخ. قلاب دوزی تونس و قلاب دوزی می تواند در برخی موارد از نخ کمتر نسبت به بافندگی برای قطعات قابل مقایسه استفاده کند. با توجه به منابع  ادعا می شود که تسلیم 1/3 بیشتر الیاف مورد آزمایش قرار گرفته است، یک قلاب دوزی تک (sc) تقریبا همان مقدار نخ را به عنوان دوختن جوراب بافتی استفاده می کند، اما بیشتر نخ را نسبت به دوخت تی شرت دارد. هر کوک با استفاده از yarnovers با استفاده از نخ کتانی کمتر از پارچه های مشابه تولید می کند. بخیه های خوشه ای، که در واقع چند بخیه با هم کار می کنند، از بیشترین طول استفاده می کنند.

طناب های تیغه ای استاندارد مانند SC و DC نیز یک پارچه ضخیم تر را تولید می کنند، بیشتر شبیه به دوختن جوراب بافتنی. این بخشی از دلیل استفاده از نخ های بیشتر است. کوک لغزش می تواند پارچه ای شبیه به تی شرت داشته باشد که نازک تر است و از این رو نخ کمتر دارد.

هر نخ را می توان به صورت knitted یا crocheted کرد، سوزن یا قلاب از اندازه درست استفاده می شود، اما خواص طناب باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، نخ های پشمی بلند و ضخیم، هنگامی که بافتنی می شوند، بهتر عمل می کنند، که ساختار شادابیشان را خرد نمی کند، در حالیتفاوت بین قلاب دوزی و بافندگی اغلب قلاب با استفاده از یک قلاب و در یک زمان یک سوزن کار می کند. قلاب دوزی ممکن است در دورهای گرد و غبار بدون هیچ ابزار خاصی کار کند، همانطور که در اینجا نشان داده شده است.

بافندگی با استفاده از دو یا چند سوزن مستطیلی که چندین سوزن را حمل می کنند.

بر خلاف قلاب دوزی، بافندگی نیاز به سوزن های تخصصی برای ایجاد دور دایره ای است.

خیریه

برای افراد و گروه ها بسیار رایج است تا لباس و لباس های دیگر را با قلاب دوختن و سپس در طی جنگ به سربازان اهدا کنند. مردم لباس های تیغه ای هم دارند و سپس به بیمارستان ها، بیماران بیمار و همچنین نوزادان نوزاد اهدا می کنند. گاهی اوقات گروه ها برای اهداف خیریه خاص، مانند قلاب دوزی کردن برای پناهگاه های بی خانمان، خانه های سالمندان و غیره، استفاده می شود. همچنین به کلاه های قلاب دوزی (که معمولا “کلاه های شیمیایی” نامیده می شود) محبوب می شوند و آنها را به مراکز درمان سرطان اهدا می کنند کسانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند. در ماه اکتبر، کلاه و روسری صورتی ساخته شده و درآمد حاصل از آن به صندوق های سرطان سینه اهدا می شود. چند سازمان برای استفاده از قلاب به عنوان راهی برای کمک به دیگران شامل گره های عشق، قلاب دوزی برای سرطان،  و فرشتگان سربازان است.  این سازمان ها وسایل مورد نیاز گرم برای افرادی که نیاز دارند، ارائه می دهند.

ریاضیات و قلاب دوزی

قلاب دوزی شده است برای نشان دادن اشکال در فضای هذلولی که برای تکثیر با استفاده از رسانه های دیگر دشوار است یا دشوار است در هنگام مشاهده دو بعدی نگاه کنید.

ریاضیدان Daina Taimina برای اولین بار در سال 1997 با استفاده از قلاب بافی برای ایجاد مدل های قوی و با دوام از فضای هذلولی بعد از یافتن مدل های کاغذی ظریف و سخت ساخت. این مدل ها را قادر می سازد به نوبه خود، برابر، و در غیر این صورت دست به استفاده از فضا برای درک کامل ایده ها مانند چگونگی خط در فضای هیپربولیک منحنی ظاهر می شود و در واقع راست است. کار او نمایشگاه توسط موسسه برای شکل گیری دریافت کرد.

مجموعه ای از هواپیماهای هراسبرگ با قلاب دوزی، در تقلید از یک صخره مرجانی.

نمونه هایی از طبیعت ارگانیسم هایی که ساختارهای هذلولی را نشان می دهند، عبارتند از سالاد، ماهی های دریایی، کرم های صاف و مرجان. مارگارت ورتهیم و کریستین ورتهیم از مؤسسه برای شکل گیری، با استفاده از روش Taimina، یک طراحی هنری مسافرتی از مرجان های مرجانی را ایجاد کردند. هنرمندان محلی تشویق می شوند که “صخره های ماهواره ای” خود را در کنار صفحه نمایش اصلی بسازند.

به عنوان قلاب بافی هذلولی و ریاضی مبتنی بر محبوبیت بیشتر، رویدادهای متعددی برجسته شده از کار هنرمندان مختلف فیبر بوده است. دو نمایش چنین عبارتند از: سالن سنت اویون در اسمیتسونیان در واشنگتن دی سی و چوبها، قلاب ها و موبیوس: جوراب و قلاب دوزی مغزی در کالج لافایت در پنسیلوانیا.

معماری قلاب دوزی

گوتفریده سمپرمن در سبک هنرهای فنی، با وعده بزرگ و سابقه تاریخی به سبک نساجی نگاه می کند. در بخش 53، او از “دوختن حلقه یا Noeud Coulant: یک گره است که اگر متصل شود، باعث می شود کل سیستم را باز کند، می نویسد”. در همان بخش، Semper اعتراف خود را به نادیده گرفتن موضوع قلاب دوزی است، اما به شدت معتقد است که این تکنیک از ارزش زیادی به عنوان یک تکنیک نساجی و احتمالا چیزی بیشتر است.

انواع میل بافتنی

بهترین و متداول ترین جنس قلاب که در سراسر جهان از آن استفاده می شود نوع استیل آن است. هر چه شماره روی قلاب بیشتر باشد ، نوک آن ریز تر و بافت هم ظریف تر می شود. بطور مثال برای بافت رومیزی از قلاب های با شماره بالاتر استفاده می شود. تناسب قلاب با نخ مورد استفاده هم به همین گونه است که هر چه شماره قلاب بالاتر می رود نخ هم نازک تر می شود.

انواع قلاب بافتنی

انواع میل بافتنی

انواع گرفتن قلاب در دست

مدل زاویه دار ، در این مدل شما قلاب را به صورت کج و با زاویه رو به بیرون در دست می گیرید.
مدل رو به خود ، در این مدل شما قلاب را به صورت کج و روبروی خود در دست می گیرید.
مدل صاف ، در این مدل شما قلاب را به صورت مستقیم و با زاویه ای خاص در دست می گیرید.
نکته: هر یک از این روش ها را با توجه به راحت بودن می توانید انتخاب کنید، افراد راست دست قلاب را با دست راست و افراد چپ دست قلاب را با دست راست می گیرند.

انواع میل بافتنی

 

توصیه می شود که برای شستشوی لباس های قلاب بافی از ماشین لباس شویی استفاده نشود. بهتر است که این لباس ها را به مدت 1 تا 2 ساعت در آب سرد و مایع لباس شویی قرار داد و سپس آن ها را در لباسشویی قرار داده و لباسشویی را روی خشک کن گذاشته تا خشک شوند. این لباس ها را باید روی یک سطح صاف پهن کرد تا نم آن ها به کلی برطرف شود. برای اتو کردن لباس ها نیز بهتر است اتو را در فاصه چند سانتیمتری قرار داده و با فواصل منظم به لباس بخار زد.

نحوه نگهداری از محصولات قلاب بافی

موارد استفاده از قلاب بافی

بافت لباس (بلوز، دامن، مانتو و غیره)
انواع شال و شنل
انواع رومیزی
روتختی
آباژور و جای دستمال کاغذی
انواع گل سر و گل سینه
کیف

منابع:

ویکی پدیا

دانشنامه نمیک از تمامی هنردوستان ،اساتید ایران برای پیشرفت ایران عزیزمان در تمامی زمینه ها دعوت به همکاری می نماید شما عزیزان با با دادن نظر و ارسال اطلاعات تکمیلی خود در این زمینه برای پیشرفت کشور عزیزمان در علم و فن آوری میتوانید باعث پیشرفت و تکامل کشور شوید

راهای ارتباط با ما

ایمیل : info@nmik.ir

برای سهولت ارسال نظرات و ارتقاء دانشنامه شما همچنین میتوانید متن و عکسهای خود را در وات ساپ با این شماره :09014465636 ارسال نمایید.

با تشکر تیم نمیک