21/10/2020

نمیک

گروه پژوهشی توسعه فناوری نمیک

پارچه اي در دو رنگ با تار و پود پنبه ايي سربَند مردان جنوبي كشور براي جلوگیري از آفتاب شديد

چفیهچفیه بافی

پارچه اي در دو رنگ با تار و پود پنبه ايي سربَند مردان جنوبي كشور براي جلوگیري از آفتاب شديد

چفیه بافی

یکی از صنایع دستی رایج ، چفیه بافی است که به وسیله دستگاه نساجی سنتی بافته می شود. پارچه ای است با تار و پود پنبه ای با ابعادی حدود 1 در 1 متر که معمولا دارای زمینه سفید با خط های مشکی یا قرمز به صورت چهارخانه و یا بالعکس می باشد.

در زبان عربی به آن ، کوفیه می گویند. از بخش های پوشاک سنتی اعراب است. دستمال بزرگیست که عرب ها از آن به عنوان سربند يا پوشش سر استفاده می کنند ، تا از سر، چشم و دهان در برابر آفتاب و شن محافظت کند. کوفيه را با رشته ای به نام «عقال» بر سر می بندند.

چفیه (همچنین چپیه یا کوفیّه) (به عربی: كوفية) یک نوع سربند رایج به ویژه یکی از بخش‌های پوشاک سنتی مردم خاورمیانه است.

چفیه چیست؟

دستمالی بزرگ و مربع شکل از جنس نخ پنبه ای که بطور شطرنجی بافته شده که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و نشانه ای از مقاومت و مبارزه که اکثرمبارزان مسلمان آن را به عنوان یک ارزش به گردن آویز می کنند. و این دستمال ارزشی که در دوران دفاع مقدس کشور عزیزمان رزمندگان بر گردن آویز داشتند که در مواقع ضروری به عنوان سربند ، روسری ، کمربند و ماسک در مقابل باد ، خاک ، آفتاب ، گرما ، سرما وحملات شیمیایی دشمن مورد استفاده قرار می گرفت. و بعنوان سجاده ، سفره نان ، پوشش سر و صورت ، دستمال و حوله حمام مورد استفاده قرار می گرفت و از آن بجای روانداز و زیر انداز استفاده می شد و اگر لازم بود دستهای اسرا را با آن می بستند ، باند زخم و پوشش جراحتها نیز بود. بقچه وسایل و اگر لازم بود از چندین چفیه بجای طناب استفاده می شد و گاهاً نشانه مسیر رفت و برگشت در شناسایی مناطق جنگی نیز بود، بسیاری آن را کفن کرده و با خود بردند.زینت نمایشگاههای دفاع مقدس و بهترین هدیه برای بسیجیان عاشق ولایت می باشد. بسیاری آن را همراه با نشانه ای از خون شهید تحویل خانواده های شهدا داده و باقیست و وصیت نامه خونین و یادگاری از شهیدان برای خانواده ها ی شهدا در آن پیچیده شد ، آفتاب گیر سنگر و سرو صورت بود و برای گرما و سرما از آن استفاده می شد.و امروز برای بسیاری خاطره شهداست و زمینه عکس شهید به عنوان زینت خودنمایی می کند. و گاهاً ارزش مادی و معنوی آن غیر قابل محاسبه است و بسیاری دیگراز عارفان اسما ء متبرکه و نام مقدس یا زهرا (س)،یا حسین (ع)،یا ابوالفضل(ع) را بر آن می نوشتند.

چفیه بافی

چفیه که جفیه نیز نوشته می‌شود، به عنوان سربند استفاده می‌شود تا از سر و چشم دهان آنان در برابر آفتاب و شن محافظت کند. در مواقعی بستن کوفیه فقط برای تکمیل بودن لباس فرد استفاده می‌شود. چفیه را با رشته‌ای به نام عقال بر سر می‌بندند که در مجموع چفیه و عقال نامیده می‌شود. چفیه همچنین ممکن است بر روی سر بسته نشود و دور گردن گره زده شود.

با وجود رواج بیشتر واژهٔ «چفیه»، برخی مانند ابوالحسن نجفی، «چفیه» را شکل غلط کلمه می‌دانند و اصرار دارند که حتماً باید واژهٔ «کوفیه» به کار رود.بعضی منشأ اصطلاح کوفیه را شهر کوفه دانسته‌اند حال آنکه به نظر می‌رسد از پوشاک‌های بسیار قدیمی و همه‌گیر سرزمین عرب بوده‌است.

چفیه بافی

چفیه فلسطینی

فلسطینی: مشهوترین و رایج‌ترین گونهٔ چفیه.

سفید و ساده: چفیه رایج در بین عرب‌های منطقهٔ جنوب خلیج فارس.

این نوع بصورت شال گردن یا دور سر و پیشانی بعنوان نماد مورد استفاده رزمندگان ایرانی در جنگ عراق با این کشور نیز قرار می‌گرفت و هم‌اکنون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیماق (غغطصماغ) همچنین به عنوان گوته (غترة)، حکایت (حتة)، مسعود، چیفیه، فارسی دانی)، یک روسری سنتی خاورمیانه است که از یک روسری مربعی، معمولا از پنبه ساخته شده است.  معمولا در مناطق خشک یافت می شود، زیرا محافظت از آفتاب سوختگی، گرد و غبار و شن و ماسه را فراهم می کند. در اواخر دهه 1980، شیمق به لوازم جانبی مد در ایالات متحده تبدیل شد، و در طول 2000s، آن را در میان نوجوانان در توکیو، ژاپن، که اغلب با لباس استتار لباس پوشیدن بسیار محبوب شد.

گاوین یانگ در طول اقامت خود با اعراب مارش، خاطر نشان کرد که سیدیه های محلی – “مردان محترم که … به عنوان فرزندان حضرت محمد و علی بن ابیطالب” پذیرفته شده بودند – به جای سیاه و سفید، کفی های سبز تیره (چفتی) نمونه سفید و سفالی شبیه به ساکنان منطقه است.

بسیاری از کافیه های فلسطینی ترکیبی از پنبه و پشم است که خشک کردن سریع را آسان می کند و در صورت تمایل سر خود را گرم نگه می دارد. کیفتی معمولا در نیمه (به یک مثلث) و تاج و تخت در پیشانی قرار می گیرد. اغلب، کفییه توسط یک طناب دایره ای به نام آگال (Arabic: عقال، ‘iqal) در جای خود نگهداری می شود. برخی از مصرف کنندگان کفی های را به یک توربن تعبیه می کنند، در حالی که دیگران آن را به راحتی در اطراف پشت و شانه ها می پوشند. گاهی اوقات قاجاریه زیر قفیه پوشیده می شود؛ در گذشته، آن را نیز در اطراف لبه فیزا پیچیده شده است. کیفتی تقریبا همیشه از پارچه پنبه سفید است، اما بسیاری از آنها یک الگوی چاک دار در قرمز یا سیاه و سفید دارند. سفیه سفید سفیدی در کشورهای عربی خلیج فارس – در عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و بحرین بیشتر است. کافیه توسط مردانی از هر سنی، چه در سر و چه در اطراف شانه ها پوشیده شده است.

چفیه بافی

در اردن، کافیه قرمز و سفید به شدت با کشور و میراث آن ارتباط دارد، جایی که آن را به عنوان شامق ماداب شناخته می شود. کفی اردن دارای پنبه تزئینی یا پرچم پشم در طرفین است. بزرگتر این شاخه ها، بیشتر ارزش تخمینی پوشاک و وضعیت شخصی که آن را پوشانده است. مدتهاست که توسط Bedouins و روستاییان پوشیده شده است و به عنوان نماد افتخار و یا شناسایی قبیله ای استفاده می شود. شیموگای اردنی قرمز و سفید لبخند بسیار ضخیم تر از شیموگای قرمز و سفید ناشناس در کشورهای خلیج فارس است.

در یمن، کفی های به طور گسترده ای در الگوی قرمز سفید و سیاه سفید و در برخی از طرح ها و رنگ های سنتی یمن مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از دهه 1950، شیموگای قبیله چند رنگی به طور گسترده استفاده شد؛ امروزه اینها بیشتر در یمن و عمان پوشیده شده اند، در حالی که سبک های سیاه و سفید، قرمز / سفید یا سفید خالص در کشورهای خلیج فارس و لوانت غالب شده اند. شیمگ بخشی از سنت سرامیک های خاورمیانه باستان است.

در مالزی، زنان مسلمان به عنوان یکی از شیوه های حجاب و مبارزه فلسطینیان علیه اسرائیل است که توجه رسانه های بین المللی را جلب کرده است، بسیاری از مالزیان آن را برای نشان دادن همبستگی با فلسطین گذاشته اند.

چفیه بافی

چفیه سبک دستمال

کافیه، به ویژه کلفت سفید، نیز به عنوان گوته شناخته می شود. این شایع در شبه جزیره عربستان بسیار رایج است، جایی که قطعه قطعه اختیاری کافیه نامیده می شود. لباس نیز در برخی از مناطق به عنوان حکایت، تقریبا سخن گفته است:

چفیه کافیه معمولی

یک قطعه پارچه سفید / نارنجی / سیاه و سفید ساخته شده از پشم و پنبه است که عمدتا توسط فلسطینی ها پوشیده شده است.

چفیه اسماعیل

یک تکه پارچه، معمولا از پنبه یا کتان ساخته شده و با رنگ های مختلف تزئین شده اما معمولا قرمز و سفید است. عمدتا توسط عربستان سعودی، امارات، اردنی ها و عراقی ها پوشیده شده است.

چفیه بافی

چفیه

سبک کوفه ای که در ایران به وجود آمد، بر پایه دستمال یزدی ایران با تأثیرات کافیه از فلسطین است. اغلب مسلمانان شیعه در ایران و همچنین عراق و لبنان برای ابراز حمایت از احزاب سیاسی شیعه استفاده می شود. در طول جنگ ایران و عراق به عنوان نشانه ای از مقاومت شیعه علیه صدام، چفیه محبوبیت را به دست آورد. چفیه نیز توسط اعضای بسیج سپاه پاسداران ایران و همچنین بعضی اوقات توسط اعضای نیروهای بسیج ارتش عراق پوشیده شده است.

غوته

یک تکه پارچه سفید ساخته شده از پنبه خفیف، پوشیده شده در غرب عراق و توسط اعراب کشورهای خلیج فارس.

رضا

این توسط ساکنان شمال آفریقا و مصر پوشیده شده است.

غربی ها در شامق

سرهنگ بریتانیا T. E. Lawrence (بیشتر به عنوان لورنس عربستان شناخته شده بود) احتمالا شناخته شده ترین غربی از کافییه بود. او در طول مشارکت در انقلاب عربی در جنگ جهانی اول، یک سفیدپوست ساده با آگال داشت. این تصویر از لورنس بعدا توسط حماسه های فیلم در مورد او، لارنس عربستان، که توسط او توسط پیتر اوتول انجام شده بود، محبوبیت یافت.

سینمای آمریکایی فیلم سینمایی 1920s استودیوها را به موضوعات شرق شناسی خاورمیانه عجیب و غریب، به احتمال زیاد با توجه به دیدگاه اعراب به عنوان بخشی از متحدان جنگ جهانی اول، به تصویب رساند، و کافهیها به بخش استانداردی از کمد تئاتری تبدیل شدند. این فیلم ها و سربازان مردانه آنها معمولا بازیگران غربی را در نقش یک عرب بازی می کردند، اغلب لباس های کافیه با آگال (مانند شیک و پسر شیخ، بازیگر نقش روح الله والنتینی).

اروین رامل همچنین به دلیل دلایل عملی، در دوران کمپین بیابان غربی به طور کلی در اطراف گردن او قرار داشت.

استفاده نظامی چفیه

برای چندین دهه، کوهفیه به سربازان انگلیسی داده شده است که اکنون تقریبا به طور انحصاری به آنها به عنوان شاماها اشاره می کند (از زبان عربی). استفاده از بعضی واحدها و تشکیلات نیروهای نظامی و پلیس امپراتوری بریتانیا و امپراتوری متعاقب آن به قبل از جنگ جهانی دوم

با توجه به کاربرد آن، کفییه توسط نیروی پلیس فلسطین، نیروی مرزی Transjordan، نیروی دفاعی سودان، لژیون عربی، نیروهای مسلح اردن، نیروهای عربی لیبی و سپاه پاسداران ایران تصویب شد.

سربازان انگلیسی SAS، 1943

در مبارزات انتخاباتی در آفریقای شمالی در جنگ جهانی دوم، گروه های ناآگاهانه و ناشناخته گروه دوردست بلند پرواز، سرویس ویژه هوایی و “ارتش خصوصی Popski” در حالی که در صحرای غربی فعالیت داشتند، آنها را پوشیدند. بعد از جنگ، استفاده از آنها توسط ارتش ادامه پیدا کرد و شیمگاه در محیط های بیابان و مرطوب در سینماها مانند دوفار پوشیده می شد. نیروهای ارتش استرالیا از زمان جنگ ویتنام و همچنین در عراق و افغانستان به ویژه توسط واحدهای نیروهای ویژه استرالیا از شیمق استفاده کرده اند. از زمان آغاز جنگ علیه ترور، این کفی ها، معمولا پنبه و در زیتون های نظامی و یا خاجی با دوختن سیاه و سفید، توسط نیروهای آمریکایی نیز به تصویب رسیدند، که از سیاست های قبلی است که آنها در جنگ خلیج فارس به شدت ممنوع شده بودند.

عملیات آنها در محیط های خشک مانند عراق، محبوبیت پایدار خود را با پرسنل نظامی توضیح می دهد. تفنگداران دریایی و سربازان اغلب کفیهای را به صورت نیمی در یک مثلث قرار می دهند و در اطراف چهره قرار می گیرند، با نقطه نیمه روی دهان و بینی، گاهی اوقات همراه با عینک قرار می گیرد تا شن و ماسه را از چهره نگه دارد. این تمرین نیز در میان نیروهای زرهی، مکانیکی و دیگر وسایل نقلیه که در هوای معتدل استفاده می شود به عنوان یک روسری استفاده می شود. این کمک در خنک کردن باد خنثی است که به دلیل داشتن در حال حرکت در وسایل نقلیه کمک می کند. سربازان انگلیسی که مستقر در عراق یا افغانستان هستند، در حال حاضر شامغ رنگ مشکی صادر می کنند.

دستگاه چفیه بافی

چفیه، به نام چیفیه (فارسی)، توسط پیاده نظام ایرانی در جنگ ایران و عراق مورد استفاده گسترده قرار گرفت

چفیه

روند مد چفیه

همانند سایر مقالات لباس پوشیدنی در دوران جنگ، از قبیل تی شرت، شلوارهای خفیف و خاكی، كیفیه در میان غیر عربهای غرب در نظر گرفته شده است. چفیه در ایالات متحده در اواخر دهه 1980، در آغاز انتفاضه اول محبوب شد، زمانی که دختران بوهمیا و پانک های کافیه را به عنوان روسری در اطراف گردن خود قرار دادند. در اوایل دهه 2000، کافهی ها در میان جوانان توکیو بسیار محبوب بودند، که اغلب آنها لباس های استتار را پوشیدند.  این روند در اواسط 2000s در ایالات متحده،  اروپا،  کانادا و استرالیا،  هنگامی که چفیه محبوب شد به عنوان یک افزودنی مد، معمولا به عنوان یک روسری در اطراف گردن در محافل hipster ] فروشگاه هایی مانند Outfitters شهری و TopShop این مورد را ذخیره کرده اند.  در بهار 2008، کفیهای رنگی مانند بنفش و میوه در موضوعات مجلات مد در اسپانیا و فرانسه. در امارات متحده عربی، مردان در حال نزدیک شدن به سر و گردن بیشتر غربی هستند در حالی که زنان در حال توسعه ترجیحات برای dupatta – سر پوشش سنتی شبه قاره هند  تخصیص کافیه به عنوان یک بیانیه مد که توسط افراد غیر عرب جدا از معنای سیاسی و تاریخی وی در سال های اخیر مورد بحث بوده است. در حالی که اغلب آنها به عنوان نمادی از همبستگی با مبارزه فلسطین فرسوده است، صنعت مد، با استفاده از الگوی و سبک آن در طراحی لباس روزمره، اهمیت آن را نادیده گرفته است. به عنوان مثال، در سال 2016، Topshop یک چاپگر کافیه را منتشر کرد که آن را “لباس روسری” نامید. این به اتهامات مربوط به تخصیص فرهنگ منجر شد و Topshop در نهایت این آیتم را از وب سایت خود کشید

منابع:

ویکی پدیا

دانشنامه نمیک از تمامی هنردوستان ،اساتید ایران برای پیشرفت ایران عزیزمان در تمامی زمینه ها دعوت به همکاری می نماید شما عزیزان با با دادن نظر و ارسال اطلاعات تکمیلی خود در این زمینه برای پیشرفت کشور عزیزمان در علم و فن آوری میتوانید باعث پیشرفت و تکامل کشور شوید

راهای ارتباط با ما

ایمیل : info@nmik.ir

برای سهولت ارسال نظرات و ارتقاء دانشنامه شما همچنین میتوانید متن و عکسهای خود را در وات ساپ با این شماره :09014465636 ارسال نمایید.

با تشکر تیم نمیک