22/09/2020

نمیک

گروه پژوهشی توسعه فناوری نمیک

تندیس

یک مجسمه یک مجسمه آزاد است که در آن شخصیت های واقعی و کامل از شخصیت ها یا حیوانات یا اشکال غیر نمایندگی در مواد با دوام (مانند چوب، فلز یا سنگ) حک شده اند و در جایگاه عمومی قرار می گیرند هنر عمومی برای خدمت به عنوان یک حمایت مؤثر و مرسوم برای تفکر افراد، حوادث، مفاهیم و سایر واقعیت های واردات مذهبی، تاریخی، اخلاقی یا معنوی است.

تندیس

تندیس

یک مجسمه یک مجسمه آزاد است که در آن شخصیت های واقعی و کامل از شخصیت ها یا حیوانات یا اشکال غیر نمایندگی در مواد با دوام (مانند چوب، فلز یا سنگ) حک شده اند و در جایگاه عمومی قرار می گیرند هنر عمومی برای خدمت به عنوان یک حمایت مؤثر و مرسوم برای تفکر افراد، حوادث، مفاهیم و سایر واقعیت های واردات مذهبی، تاریخی، اخلاقی یا معنوی است.  بعضی از مجسمه ها شهرتی مستقل از شخص یا مفهومی که آنها نمایندگی می کنند، همانند مجسمه آزادی است که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، دوران بزرگ مهاجرت را نشان می دهد، زمانی که ظاهر آن در افق به کشتی ها نشان داد که مسافران تا به حال دنیای قدیم را پشت سر گذاشت و به زودی در سرزمین فرصت های نامحدود فرود خواهد آمد.

مجسمه های معمولی به اندازه زندگی یا نزدیک به اندازه زندگی هستند مجسمه ای که شخصیت ها یا حیوانات را در شکل کامل نشان می دهد اما به اندازه کافی کوچک است که برای بلند کردن و حمل آن یک مجسمه یا مجسمه است، در حالی که یک مجسمه غول پیکر بیش از دو برابر اندازه حیوان است.

مجسمه ها در بسیاری از فرهنگ ها از پیش از تاریخ تا حال ساخته شده است؛ قدیمی ترین مجسمه شناخته شده به حدود 30،000 سال پیش است. بلندترین مجسمه جهان، بودا با معبد بهار، 128 متر (420 فوت) است و در شهرستان لواسان، هنان، چین واقع شده است.

تندیس

لغت‌نامهٔ دهخدا

تندیس. [تَ] (اِ مرکب) بمعنی تن‌مانند است، چه دیس بمعنی مانند باشد؛ و بمعنی صورت و تمثال و پیکر و کالبد و قالب و جثه نیز آمده‌است، اعم از انسان و حیوانات دیگر. (برهان) (از ناظم‌الاطبا). بمعنی تندِس. (فرهنگ جهانگیری) (از آنندراج). از: تن + دیس، جزو دوم از مصدر «دئس» اوستایی بمعنی نمودن و نشان دادن، یعنی تن‌نما، و این جزو به صورت پسوند در فرخاردیس و طاقدیس هم دیده می‌شود. (حاشیهٔ برهان، چ معین):

نگارند تندیس او گر به کوه

ز سنگ وقارش شود کُه ستوه.

دقیقی.

دو تندیس از زر برانگیخته

ز هر صورتی قالبی ریخته.

رنگ تندیس 

مجسمه های باستانی اغلب در حال نشان دادن سطح لختی از مواد که ساخته شده اند. به عنوان مثال، بسیاری از افراد هنر کلاسیک یونان را با مجسمه های سنگ مرمر سفید مرتبط می کنند، اما شواهدی وجود دارد که بسیاری از مجسمه ها در رنگ های روشن رنگ داده شده اند. اکثر رنگ در طول زمان خاموش شده است بقایای کوچک در طول تمیز کردن برداشته شد؛ در بعضی موارد ردیابی های کوچکی باقی مانده است که می توانند شناسایی شوند.  نمایشگاه مسافرتی از 20 نسخه رنگی آثار یونانی و رومی، همراه با 35 مجسمه اصلی و امداد، در سال 2008 در اروپا و ایالات متحده برگزار شد: خدایان در رنگ: مجسمه نقاشی باستانی قدیمی کلاسیک.  اطلاعاتی از قبیل اینکه آیا رنگ در یک یا دو کت استفاده شده است، چگونگی استفاده از رنگدانه ها دقیقا مشخص شده است یا اینکه دقیقا چه نوع اتصال دهنده در هر مورد مورد استفاده قرار گرفته است – تمام عناصر که بر ظاهر یک قطعه تکمیل تاثیر می گذارند شناخته نمی شوند. ریچتر تا زمانی که از مجسمه ی کلاسیک یونان می گوید، “مجسمه ی سنگی، هر چه سنگ آهک یا سنگ مرمر، به طور کامل یا بخشی نقاشی شده باشد”.

مجسمه های قرون وسطی نیز معمولا رنگ آمیزی شده اند، اما برخی هنوز رنگدانه های اصلی خود را حفظ می کنند. رنگ آمیزی مجسمه ها در طول رنسانس متوقف شد، به عنوان مجسمه های کلاسیک کاشته شده که رنگ آنها را از دست داده بود، به عنوان بهترین مدل ها به حساب می آمد.

تندیس مادر

تاریخچه تندیس

مجسمه Löwenmensch از آلپ Swabian در آلمان قدیمی ترین مجسمه شناخته شده در جهان است و به 30،000-40،000 سال پیش می رسد.  ناهید Hohle Fels، از همان منطقه، تا حدودی بعد است.  در طول تاریخ، مجسمه ها با تصاویر فرقه ای در بسیاری از سنت های مذهبی، از مصر باستان، هند باستان، یونان باستان و روم باستان به حال حاضر مرتبط شده اند.

مجسمه های مصری که پادشاهان را به عنوان اسفنکاها نشان می دهند از زمان پادشاهی قدیم، قدیمی ترین موجود برای Djedefre (حدود 2500 پیش از میلاد) بوده است. [10] قدیمی ترین مجسمه یک فرعون مدرن از سلطنت سنوستره I (سال 1950 پیش از میلاد) و موزه مصری در قاهره است. پادشاهی میانه مصر (با شروع حدود 2000 سال قبل از میلاد) شاهد رشد مجسمه های بلوک بود که پس از دوره پتلویمیک (حدود 300 سال قبل از میلاد) محبوب ترین شکل شد.

قدیمی ترین مجسمه یک رحمت در رم، مجسمه برنز سرس در 485 قبل از میلاد بود.  قدیمی ترین مجسمه در رم اکنون مجسمه دیانا در آونتین است.

شگفتی های جهان شامل چندین مجسمه از دوران باستان، با کولوس رودز و مجسمه زئوس در المپیا در بین عجایب هفتگانه جهان باستان است.

تندیس در قرون وسطی

در حالی که هنر بیزانس در قالب های مختلف شکوفا شد، مجسمه سازی و مجسمه شاهد کاهش کلی بود؛ اگر چه مجسمه های امپراتور همچنان به نظر می رسید مثالی از مجسمه یوستینیستی (قرن 6) بود که در حیاط سوفیا در حیاط سوفیا تا سقوط قسطنطنیه در قرن 15 به وجود آمد. بخشی از کاهش در ساخت مجسمه در دوران بیزانس می تواند به mistru نسبت داده شود

قرون وسطی

این بخش نیاز به گسترش دارد. شما می توانید با اضافه کردن به آن کمک کنید. (آوریل 2013)

در حالی که هنر بیزانس در قالب های مختلف شکوفا شد، مجسمه سازی و مجسمه شاهد کاهش کلی بود؛ اگر چه مجسمه های امپراتور همچنان به نظر می رسید مثالی از مجسمه یوستینیستی (قرن 6) بود که در حیاط سوفیا در حیاط سوفیا تا سقوط قسطنطنیه در قرن 15 به وجود آمد.  بخشی از کاهش در ساخت مجسمه در دوران بیزانس می تواند به عدم اعتماد به کلیسا در نوع هنری، با توجه به این که مجسمه به طور کلی به عنوان یک روش برای ساخت و پرستش بت ها را مشاهده کرد. در حالی که ساخت مجسمه ها ممنوعیت عمومی نبود، در این دوره به سختی تشویق شد.  یوستنیانی یکی از امپراتورهای آخر بود که مجسمه ای کامل را ساخته بود و مجسمه های سکولار هر اندازه تقریبا پس از فتنه گرایی به وجود نیاورده بودند؛ و مهارت هنری برای ساخت مجسمه ها در این فرایند گم شد.

تندیس سعدی

تندیس در عصر مدرن

با شروع کار با Maillol در حدود 1900، چهره های انسانی که در مجسمه های شکل گرفته اند، شروع به حرکت کردن از مدارس مختلف واقع گرایی که هزاران سال پیش دنبال می کردند، حرکت می کرد. مدارس Futurist و Cubist این دگرگونی را حتی بیشتر ادامه دادند تا مجسمه ها، که اغلب هنوز به طور نمادین از انسان ها بودند، از دست داده بودند، اما نه تنها ارتباط اولیه با شکل انسانی. در دهه 1920 و 1930 مجسمه ها ظاهر شدند که در طراحی و اجرای کاملا انتزاعی بودند.

منابع:

ویکی پدیا

دانشنامه نمیک از تمامی هنردوستان ،اساتید ایران برای پیشرفت ایران عزیزمان در تمامی زمینه ها دعوت به همکاری می نماید شما عزیزان با با دادن نظر و ارسال اطلاعات تکمیلی خود در این زمینه برای پیشرفت کشور عزیزمان در علم و فن آوری میتوانید باعث پیشرفت و تکامل کشور شوید

راهای ارتباط با ما

ایمیل : info@nmik.ir

برای سهولت ارسال نظرات و ارتقاء دانشنامه شما همچنین میتوانید متن و عکسهای خود را در وات ساپ با این شماره :09014465636 ارسال نمایید.

با تشکر تیم نمیک